Kardemummabullar

 
 
I onsdags bakade jag kardemummabullar. Det har varit en av dem grejerna som jag ville bocka av under den här ledigheten. Perfekt att ta fram från frysen när vi får bebisbesök. Alltså när vänner och familj kommer och vill se nytillskottet. Jag har såklart inte bakat bullar åt bebisar :)
 
Receptet hittade jag hos Leila Lindholm. Och jag valde att baka ut dem traditionellt som snurror istället för att göra knutar. Det går fortare och ser vackert ut. Jag valde också att riva ner mandelmassa i fyllningen. Allt för att göra dem så göttiga som möjligt.
 
Deg:
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special
 
Fyllning:
200 g mjukt smör
1 dl strösocker
1 msk kanel
 
Ägg till pensling
Ljus sirap och vatten till pensling
1/2 msk kardemummakärnor
1/2 dl strösocker
 
 
Deg:
Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader.
 
Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
 
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. 
 
Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter.
 
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och baka ut till önskade bullar. 
 
Fyllning:
Blanda smör, strösocker och kanel till krämig fyllning.
 
Dela degen och kavla ut en halva i taget till en rektangulär platta, cirka 1 cm tjock.
 
Bred över smörkrämen.
 
Rulla ihop från långsidan och skär ca 2 cm tjocka bullar.
 
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Låt bullarna jäsa under en bakduk till dubbel storlek i cirka 40 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem gyllene i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. 
 
Pensla de nygräddade bullarna med sirap utrört med en skvätt vatten och strö genast över stött kardemumma blandat med strösocker.
 
 
Annas kommentar:
Nästa gång ska jag nog göra dubbel sats av fyllningen. Jag vill ha mycket fyllning i mina bullar!
 
 
 
 
 
Bilder: Canon EOS 7D + EF 24-70 mm 1:2.8 L 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: