Åland

Jaaa hörrni, jag har ju varit så dålig på att uppdatera bloggen i sommar. Både tråkigt och skönt. Jag är en sån som gärna skulle vilja göra ett inlägg varje dag eller åtminstone ett per upptåg som vi har hittat på i sommar. Men så har det inte blivit, av flera skäl. Den största anledningen är att jag har varit för lat och gjort andra grejer istället. Trots att datorn faktiskt har varit med på semestern.

Nu tänkte jag försöka råda bot och göra några inlägg från vår sommar. Jag menar hallå, nu är det ju september och hösten knackar på. Dessutom vore det tråkigt om det inte finns något alls från det här årets semester. Jag tänkte köra i kronologisk ordning så därför kommer här ett inlägg om våra dagar på Åland som var starskottet på årets semester.

Sandlådan som byggdes förra året är fortfarande poppis. Oscar tycker om att gräva och greja i sanden.

Ingen sommar utan sommarblommor i en vas

Första dagen var det bara vår lilla fina familj på torpet men andra kvällen anlände min syster och hennes man. Jättekul att de ville komma och hänga med oss i några dagar! Vi spelade en hel del spel. Här ovan en resevariant av Cluedo.

En dag var vi på stranden. Oscar som inte är något fan av badkläder var nakenfis såklart men så länge vi är noga med solkräm så funkar det. Han har aldrig bränt sig.

Alla blev engagerade i sandslottebygget med tillhörande vallgrav. Oscar älskade det.

Vår tredje dag på torpet kom också Johans mamma och kompletterade gänget. Vi åt många goda middagar, flera av dem grillade.

Mer brädspel, det här var riktigt kul och heter  :)

Äntligen semester!

Nu har vi äntligen semester och såklart måste det firas med bubbel! Till middag gjorde vi en god pastasallad och glassen åt vi först av allt när vi kom hem.

Tyvärr har min stackars man fått ryggskott efter att varit för duktig med tungt trädgårdsskräp som han slängde på tippen i torsdags. Hoppas han blir bättre snart. Vi har precis bunkrat upp med diverse smärtlindrande. Trots ryggont är vi i skrivande stund på väg till Kapellskär för att ta båten till Åland. Tänk att fem veckors semester bara har börjat! Stort älsk på den :)

Bilder: iPhone 6s

Ett spontant restaurangbesök

Igår var vi spontana! Det är inte ofta det händer kan jag lova. Jag kände semesterfeelingen i kroppen och det var trevligt väder så när jag pratade med Johan på vägen hem föreslog jag att vi skulle gå på restaurang istället för att åka hem och äta rester. Han var med på noterna på en gång. Jag har ett tag gått och tänkt på att vi borde ta med Oscar på fler restaurangbesök så att han får chans att vänja sig vid det. Jag tycker verkligen om den vardagslyxen att äta ute och vi gör det allt för sällan.

Vi åkte till Casa de Lago som ligger vid Långsjöns badplats. Där har vi ofta köpt glass och någon gång också lunch när vi varit där och badat. Det är en barnvänlig restaurang och det finns stora gräsmattor utanför att springa runt på om man får myror i benen. Till förrätt tog vi vitlöksbröd, mums! Oscar åt grillspett med klyftpotatis till huvudrätt.

Jag åt den här underbara pastan Penne alla Chitarra. Bacon och köttfärs i tomatgräddsås. Väldigt gott och jag åt såklart tills jag blev alldeles för mätt i magen.

Johan valde slaktarens pasta Penne dell´maccellaio. Fläskfilé, salami, ruccola, prosciutto, parmesan och stark tomatsås.

Som summering var det gott och trevligt men ganska kort. Det blir nästa utmaning, att få Oscar att vilja sitta kvar längre. Kanske ta med grejer så att han kan rita och pyssla och i sista hand erbjuda telefonen. Ge mig gärna alla tips ni har för att få en liten kille med spring i benen att sitta still i åtminstone en timme.

Jag ser förresten att jag har missat att lägga in en bild på mig som Oscar tog. Jag fixar den imorgon, så ni får kika in här igen :)

I vår trädgård just nu

Här kommer en liten uppdatering om hur det ser ut utanför vårt hus just nu. När man kommer utanför ytterdörren ser det ut som ovan. Nya plattor, kantsten och högar med jord. Som jag berättade tidigare så kom jorden igår med lastbil. På baksidan har den rakats ut slät men på framsidan ska det ske idag.

Också på framsidan men på andra sidan uppfarten. Färdig mur, trappa, ny asfalt och jordhögar. Och just det, jorden gör att det luktar gödsel om vår trädgård just nu. Hoppas inte grannarna känner för mycket, haha.

På baksidan. Plattor och kantsten färdigt. Jord utslätad. Senare i sommar ska det byggas en trappa i trä från köksdörren och om några veckor kommer som sagt gräset. Det ska bli skönt! Men då måste vi också vara hemma och vattna varje dag i två veckor. Kul att det händer grejer i trädgården!

Ny frisyr

Igår fick Oscar sommarfrisyr. Vi hoppade på bussen efter Smarta barn och åkte till Kungens kurva. Vi brukar klippa Oscar där med jämna mellanrum. I vanliga fall går det bra men den här gången började med tårar. Han hade fått en liten bit mat eller något annat i håret som torkat in och då gjorde det så klart ont när frisören kammade igenom. Men det blev bra när han fick låna min telefon och det resulterade till slut i den här fina frillan!

Så nu är han redo för varma dagar. Men igår var det inte så mycket sommar i luften hos oss. Riktigt kallt och ruggigt kändes det. Snart sommarlov, bara tre arbestdagar kvar!

Bus-Oscar med favoriten Chase :)

Det är många lekar med Chase nu. Mest ska han bäddas ner och så måste vi alla vara tysta för att inte väcka Chase. Men den lille hunden har också fått hjälpa till att pussla eller så får han titta på om vi bygger med lego eller äter frukost.

Så vad händer annars då här hemma i vår familj?
Plattläggningen i trädgården är färdig. Även kantstenarna är på plats. Det blir jättefint tycker jag! Igår kom också ett stort lass med jord som har rakats ut och om några veckor när vi kommit hem från semesterturen så kommer gräset.

Oscars tand har blivit bra igen. Det andra tandläkarbesöket gick inte mycket bättre än det första men tandläkaren trodde ändå inte att Oscar fått hål utan att det kanske var någon blåsa eller inflamation i tandköttet. Den tanken har ju vi också tänkt men inte kunnat se något när vi fått titta i munnen. Skönt att det är bra igen i alla fall.

Nu har vi bestämt oss för vem som får flytta in i vår lägenhet. Det blir en yngre kille från Alingsås. Han är den ende vi har någon form av koppling till så det känns bra.

Ha en bra dag ni som läser!

160års fest på båt

I lördags var vi på 160års fest på Blue Charm. Redan kl 16 fick man börja gå ombord och en halvtimme senare avgick båten. Vi åkte ut till Vaxholm och vände där tillbaka. Tror vi var ute ca 4 timmar på havet. När vi kom tillbaka vid 20 så fortsatte festen till midnatt. Väldigt trevlig tillställning. Fin båt, massa bubbel i glasen, god mat i mingelform och ett quiz om de fyra killarna som vi firade. När klockan närmade sig tolv kände både jag och Johan att vi var redo för taxi hem. Många av de andra gick nog vidare till Berns.

Idag är det måndag igen och nu är det nedräkning till semestern. Bara fem arbetsdagar kvar! På lördag åker vi till Åland.