Årets semester i Nössemark

(null)

Min pappa har fullt upp :)

För några dagar sedan semestrade vi i Nössemark. I mina föräldrars fina stuga. De, min syster och hennes man var som vanligt också där. Vi hade härliga, varma dagar med god mat, utflykter och bad.

Vi åkte direkt dit från våra vänner i Askersund och stannade en vecka. Här kommer mååånga bilder.

Lilla Sofie ser så stor ut på den här bilden i sin mormors famn. Hon växer verkligen så det knakar.

Vi åt de flesta måltider utomhus och på bilden här är en av mina frukostar. Sedan några veckor tillbaka har jag ätit antiinflammatorisk mat till frukost. I början av semestern läste jag boken Hälsorevolutionen av Maria Borelius. Jag tyckte den var väldigt intressant och fängslande och rekommenderar den verkligen. När semestertiderna är slut hoppas jag kunna få till ännu fler mål med antiinflammatorisk kost.

(null)
Oscar med sin morfar på en badplats i Norge.

Gullunge. Oscar har börjat intressera sig lite för foto. Ibland vill han ta bilder själv, ibland vill han att jag fotar när han gör en min (han kallar det för monster) men ibland vill han inte vara med alls.

Syrran och Henke bjöd på gomiddag en kväll. Potatissallad med grillad fläskfilé, grillad savoykål och såser.

Vi tog några turer med båten och här är bilder från en av gångerna. En positiv grej med att det inte har regnat så mycket den här sommaren är att det har kommit fram massa sandstränder att utflykta till. Det här blev Sofies första gång på båt. Först skrek hon lite och sen somnade hon. Oscar tycker också om att åka båt.

Mysig stund.

Jag och Johan bjöd på kycklingspett med quinoa, baconlindade dadlar, majskolv, sallad och såser en kväll. Mums!

En av dagarna utflyktade vi till Bengtsfors för att byta en dop-present. Vi passade också på att äta lunch där.

Från Bengtsfors åkte vi vidare till min moster Gun. Det var verkligen år och dar sedan jag var hemma hos henne. Hon bor fint i en gammal skola.

(null)
Mamma och pappa bjöd på oxfilé med potatisgratäng och sallad.

Fika på campingen.

Stor och liten. Mina barn.

(null)
En kväll åt vi glass och bär när barnen äntligen somnat.

Vi var på de årliga Nössemarksdagarna dagen innan det var dags att åka hem. Roligt med ett gäng olika hoppborgar. Dock svårt när det är så här varmt som det har varit så länge nu. Oscar blir supervarm och börjar svettas av minsta lilla. Då blir det såklart också svårt att hålla humöret upp hela tiden. På själva marknaden köpte jag lite bröd, bullar och honung. Vi åt korv och glass. Oscar och Johan tittade på barnföreställningen.

Oscar åkte såklart också linbanan på lekplatsen. I år var första gången som han klarade allt själv. Dra upp den till avsatsen, sätta sig och åka iväg. Han är också duktig på att lämna den vidare till nästa som står på tur utan sura miner.

(null)
Sista middagen. Krämig pasta med kycklingdelar.

Några kvällar hade vi besök av älgar som gärna åt av äpplena som ramlat ner på marken. Mamman och kalven kom först och lite senare på kvällen kom en ensam älgko.

Ja, vi hade jättefina dagar som kommer leva kvar länge i mitt minne.

Vägbod

(null)

Titta så fin! Oscars sysslingar har ordnat eget sommarjobb. Väldigt påhittigt och driftigt tycker jag.

Ja, ni ser ju vad bra man kan fixa om man bara har lite fantasi och engagemang. Två av Oscar och Sofies sysslingar har den här fina vägboden som sommarjobb i år. De är 11 och 9 år gamla. Under vintern och våren har de fixat med den och nu under sommaren säljer de alltså grejer i den. Sånt de odlar, bakar, rensat ut och liknande. Fantastiskt tycker jag. Vi köpte med oss frallor, kakor, ägg från deras gård och en chili. Egentligen hade jag velat ta ytterligare en tur dit men det hann vi inte tyvärr. Snart är semestern på landet slut för den här gången.

Semester i Askersund

(null)

Grillad entrecote, ugnspotatis, sallad och kladdkaka med jordgubbar den första kvällen.

Vi har varit hos kompisar i Askersund i tre dagar. De har ett jättefint sommarhus där nästan precis vid vattnet. Det har varit trevligt men såklart också utmanande med fyra barn som ska hållas nöjda i värmen. Tyvärr tog vi inte fram kameran en enda gång så här kommer ett gäng bilder från min telefon.

Sofie fick testa en Bumbo för första gången. Det klarade hon bra men inte för långa stunder, man märker snabbt när hon blir trött. Bumbon fick vi också ta med oss därifrån eftersom lille R inte behöver den mer.

(null)
Frukost utomhus varje dag, underbart.

Gullunge!

Supergod somrig drink på rosé, jordgubbar, limejuice, is och rörsocker.

(null)
Killarna ser så stora ut här. De ville inte titta upp från sina paddor.

Laxfjäril med krossade potatisar och romsås. Ännu en rätt att älska!

De två minsta kidsen. Sofie är ca 4 månader yngre.
  (null)
En dag gjorde vi utflykt till Tivedens nationalpark. Mysig badplats med långgrunt vatten.

Jag fick en liten stunds lugn och harmoni. Det är hit jag ska tänka mig tillbaka när det blir höst.

Sista middagen blev supergoda kycklingspett med couscous, grönsaker och kall sås.

Igår lagom till VM-finalen kom vi fram till mina föräldrars älskade sommarstuga. Hela lilla familjen älskar verkligen att vara här. Återkommer med bilder härifrån om några dagar :)

Sofie 4 månader

(null)

Idag blev den här sötnosen fyra månader! Tiden bara rusar fram. Bilden ovan är tagen en av Sofies första stunder i en Bumbo i morse. Det går bra men hon blir trött ganska snabbt så vi kör lite kortare stunder så här i början.

Fyra månader är ju stort för det är nu som hon kan få börja smaka lite annat än bröstmjölk. Vi ska köpa en sån där napp som är ett nät där man kan lägga frukt eller annat som hon sen kan suga på. Då behöver man inte oroa sig att hon ska råka sätta i halsen. Det ska bli kul att se hur hon reagerar vid andra smaker :)

Just nu är vi på semester hos kompisar i Askersund. Det är mysigt här och varmt skönt väder.

Som jag skrev här om dagen så händer det jättemycket på den fysiska fronten just nu. Vill sitta. Vi har precis fått ta över kompisarnas Bumbo och den verkar redan poppis hos Sofie. Rulla från rygg till mage har hon gjort några gånger. Och händerna har hittat fötterna.

I onsdags var vi hela familjen på BVC för fyra månaderskontroll. Hon väger nu 6490 g och är 65 cm lång. Fortfarande uppåt på längdkurvan men vikten har börjat peka lite nedåt.

Hittat fötterna

Det händer så mycket i Sofies fysiska utveckling just nu och det märks så tydligt. Hon har hittat sina fötter och fångar mer än gärna in dem med sina små händer. Väldigt gulligt :)

Utöver fötterna så vill hon gärna sitta mycket. Så fort hon tar tag i mina fingrar försöker hon dra sig upp i sittande läge. Det märks också när hon sitter i babysittern och insatsen till tripptrappen. Hon drar gärna upp huvudet istället för att luta sig tillbaka. Det är också populärt att sitta i knät. Och som jag har berättat innan så har hon börjat vända sig från rygg till mage. Lilla gumman, det går så fort.

Sofies dop

Gudmor Sofia med Sofie i famnen

Igår döptes världens bästa lilla tjej. Vilken fin dag hon fick. Ceremonin gick jättebra. Hon sa inte ett knyst utan mumsade bara nöjt på sina händer. Vår präst Victor gjorde det jättebra. Han är helt nyutbildad så det här var hans första dop. Men det gick som sagt jättebra.

Vi var många som hjälpes åt att förbereda och dekorera fikalokalen så det gick smidigt och blev sååå fint. Lika lätt gick det att städa undan allt igen eftersom vi var så många som hjälptes åt. Jag är väldigt glad åt dagen och ska försöka dela med mig av fler bilder senare. Här kommer några från telefonen.

Hon vände sig!

(null)

Sofie vände sig precis och jag missade det! Två gånger!

Ja, för en liten stund sedan så vände Sofie sig från rygg till mage för första gången. Och var var jag? Jo, jag fönade håret lite snabbt i badrummet. När jag kom tillbaka till vardagsrummet så tog jag några bilder och sen förflyttade vi oss till Oscars rum för att bädda rent i sängen. När vi var klara där gick vi tillbaka till vardagsrummet. Jag la Sofie på rygg i babygymmet igen. Tog upp telefonen föra att skicka meddelande till Johan om vår tjej. Men innan jag ens hunnit skriva något så tittade jag ner och då hade hon gjort det igen! Jag har alltså missat de två första gångerna som Sofie har vänt sig. Hoppas hon gör det snart igen.

Den här helgen har vi huset fullt för imorgon ska Sofie döpas. Inväntar de första gästerna i detta nu :)

Bild: iPhone 6s

Kompis på besök

(null)

I onsdags hade Oscar en kompis på besök. Vi hämtade Linus på Smarta barn vid tre och gick hem till oss. Jättekul för Oscar att få leka med en kompis nu när han har sommarlov. Pojkarna lekte i sandlådan och lekstugan, fikade på smoothie, hoppade studsmatta, åt kycklingköttbullar med pasta till middag och hoppade lite mer studsmatta. De hade så kul att Oscar fick komma hem till dem dagen efter.

Smoothie på banan, jordgubbar, mango, vatten och mjölk.

Sofie och jag hängde på filten medan killarna lekte.