Halloween idag

Idag är det Halloween! Jag och Oscar gjorde Halloweenkort i söndags som jag skickade ut igår till några få nära. De fina klistermärkena hittade jag på TGR. Oscar älskar ju klistermärken så jag tänkte att det var ett kul pyssel för både honom och mig.

Oscar är ganska liten än och jag vet inte när han kommer börja sin "bus eller godis"-karriär, men det vore ändå kul att uppmärksamma dagen på något sätt så jag har i alla fall pratat om att det är Halloween idag och att det kanske kommer större barn och plingar på dörren ikväll. Jag hoppas det kommer många. Förra året hade jag gjort fina godispaket i pappersmuggar och det kom inte en enda unge. Då var i och för sig vår tomt uppgrävd så de kanske inte vågade sig fram till dörren helt enkelt. Muggarna sparade jag och har nu gjort om till nya små paket med godis. Firar ni den här dagen på något sätt?

Imorse ville Oscar gärna ta sparkcykeln till Smarta barn. Han har övat så mycket på vår uppfart men det här var första gången som han sparkade sig fram en längre bit. Från punkt A till B. Han var peppad och det gick jättebra. Såå duktig! Det var bara i sista uppförsbacken som han gick en bit istället. Får se hur det går på vägen hem när han är mer trött.

Bilder: iPhone 6s

Vecka 21

OJ vad tiden går! Nu kommer äntligen en liten uppdatering om livet med en bebis i magen. Som rubriken lyder är jag alltså i vecka 21 nu och det betyder att mer än hälften av graviditeten har gått. Jag tycker faktiskt att tiden rusar fram.

Så... hur mår jag nu?

Jag mår definitivt bättre än för några veckor sedan. Illamåendet är i princip borta. Det gör sig bara påmint om jag äter någon mat som inte landar bra i magen. Stekt mat är till exempel svårt ibland.

Halsbrännan blev bättre ett tag men har nu börjat komma tillbaka igen. Två tugg-Samarin brukar hjälpa.

Det här med pigghet och att orka är svårt. När jag var gravid med Oscar kan jag inte minnas att jag var så trött men nu med ett barn utanför magen och ett inuti så är liksom livssituationen en helt annan. Oscar har dessutom börjat vakna en del på nätterna. Jag går upp minst en gång per natt till honom, ofta två eller tre gånger. Så det där med energin går verkligen upp och ner just nu.

Magen är definitivt större än första gången jag var gravid. Ibland tänker jag att "herregud, var ska det här sluta?". Jag måste plocka fram lite bilder och jämföra.

Sedan ungefär en vecka tillbaka har jag kunnat känna bebisen röra sig där inne. En gång tyckte jag att det kändes även utanpå magen men Johan har ännu inte kunnat känna något, men det kommer han nog kunna göra när som helst nu.

Vi har varit på rutinultraljud (RUL). Där tyckte barnmorskorna att de såg ett hål i hjärtat så vi fick en remiss till läkare på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Det var jätte jättenervöst när vi var där och innan vi kunde se ett hjärta slå. Jag hade haft ont i magen hela natten innan så jag var nästan övertygad om att vi inte skulle få se en levande bebis. Hemskt. Läkaren kunde som tur var inte bekräfta det som barnmorskorna såg men vi har ändå fått en tid till barnkardiologen för att vara på den säkra sidan.

Järnvärdet har blivit lite bättre. Jag äter tillskott varannan dag och kommer nog behöva fortsätta med det resten av graviditeten också.

Jag vill boa in mig mer i vårt hem. Jag är sugen på att rensa, ordna och strukturera upp det mesta. Tyvärr krockar det med bristen på energi. Det är synd när hjärnan och kroppen inte vill samma. Och när allt det vardagliga med matlagning, disk, tvätta och natta är gjort så är energin ofta som bortblåst. Det jag är mest sugen på just nu är att rensa ur garderoberna i gästrummet för att ge plats åt bebisens kläder. Som det ser ut nu finns det inget ledigt utrymme någonstans men jag vet att vi har massa skit som kan slängas eller lämnas till insamling. Lite i taget får det bli :)

Bilder: Canon EOS 7D

En härlig helg

Vilken bra helg vi har haft. Tyvärr har jag inte så mycket bilder förutom från gårdagens middag. Mina föräldrar har varit på besök fredag till söndag. Som jag har längtat! Vi har inte haft så mycket planerat utan tagit dagarna som de kommit. Fixat lite i trädgården, lagat mat, fikat, haft middagsbjudning och varit iväg på ärenden. Jag fick äntligen köpt lådor till Oscars rum. Hans pysselgrejer och lite annat har varit i akut behov av organisering. Nu är det gjort! Äntligen har jag också fixat höst-/vinterblommor i krukorna utanför dörren. Vi var en snabbis på Zetas igår och då plockade jag på mig lite ljung och cyklamen bland annat.

Middagsbjudningen igår var för Johans pappa med familj. Det var så så längesedan de träffade mina föräldrar så vi tyckte att det var dags för en get together. Svärfar hade dessutom fyllt år dagen innan så vi passade på att fira honom med presenter, sång och tårta. Här kommer bilderna!

Chèvre-toast med honung och pinjenötter till förrätt. Helt klart en favorit hos mig och man får ju faktiskt äta mögelost som gravid om den är tillagad.

En barnvänlig toast med kalkon och ost. Också den toppad med honung och rostade pinjenötter.

Oxfilé som Johan tillagat i sin sous vide till perfektion med potatisgratäng och Madeirasås.

Födelsedagsbarnet hugger in på tårtan.

En väldigt god chokladmoussetårta som gick åt till sista biten.

Efter presenter, sång och tårta så var klockan sent och det var dags för Oscar att sova. Han och Linn läste Bamsetidning och sen gick det nog ganska fort för honom att somna. Vilken lyx att både jag och Johan kunde sitta kvar vid bordet. Tack Linn!

Imorgon är det måndag och ny vecka. Det kommer bli en bra vecka med bland annat födelsedagskalas, kompisbesök, ultraljud och halvdag på fredag. Kram på er!

Bilder: Canon G16

En helg i Bryssel med syster

Äntligen får jag till det här inlägget! För tre veckor sedan tog jag och min syster en weekend i Bryssel. Hon flög från Göteborg och jag från Stockholm. Vi möttes upp på flygplatsen där nere. Det var en efterlängtad helg med precis lagom mängd av allt. Vi är på samma nivå jag och syrran. Inget var planerat, vi tog det lite som det kom. Strosade på stan, gick på chokladmuseum, åt massa gott, shoppade och vilade på vårt härliga hotellrum. Här kommer jättemånga bilder från vår långhelg.

Höstfint på hotellet

Vårt hotell, The Dominican, var fantastiskt. Det luktade så gott överallt, kändes lyxigt, fina lokaler, härligt rum, harmonisk stämning, hjälpsam personal och bra läge.

Här är bilder på stora torget som ligger i den gamla delen av Bryssel. Det är där man vill bo och upptäcka staden. I den äldre delen av staden alltså. I den nya delen är det mest fokus på EU, mer tråkiga byggnader och mycket var stängt där under helgen.

Resans första middag blev på ett italienskt ställe på turistgatan där det fanns massor med restauranger. Inte den bästa måltiden kanske och de glömde faktiskt bort att laga vår mat så vi fick vänta ett tag. Men det gjorde inte så mycket, vi hade ju ingen brådska :)

Vi tog en drink i loungen på vårt hotell när vi kom tillbaka. Väldigt trevligt sätt att avrunda kvällen på.

Hotellets frukost var trevlig och god. Inte den störst buffén vi har sett men jag tycker att det som var på dög alldeles fint åt oss. Och, det var en härlig, harmonisk och lugn stämning. Jag åt en macka med söt, slät jordnötssmör varje dag (bland annat). Mums!

På chokladmuseumet fick vi en demonstration i hur man gör praliner. Både jag och syster visste redan en del eftersom vi gått en kurs i pralintillverkning för några år sedan.

Vi fick provsmaka! Tänk om man hade mer tid och ork över för sånt där. Jag skulle gärna testa att göra mina egna praliner.

De största chokladhusen i Belgien

Kannor till varm choklad

Koppar att drick varm choklad ur

Specialkoppar för om man har mustasch, haha

Senare besökte vi Belgiens äldsta pralintillverkare, Neuhaus. Det var också där vi köpte med oss gott hem. Såå så goda praliner!

Våfflor alltså, de fanns överallt. Tre saker hade jag som mål att äta på den här resan. Moules frites, choklad och våfflor!

Den här anrika gallerian, Galeries Royales Saint-Hubert, är företrädare till en fin galleria i Milano. Jag och Johan besökte den gallerian på vår bröllopsresa så det var väldigt kul att se den här i Bryssel. Lika fin fast mindre. Jag och Kristina passade på att luncha mitt i Galeries Royales Saint-Hubert en av dagarna.

Nästkommande kvällar tog vi faktiskt en fördrink på hotellet istället för efteråt. De gjorde goda alkoholfria drinkar men hade inte så många olika på menyn och var tyvärr inte så flexibla heller när jag frågade efter något annat.

På fredagen bjöd de på pommes frites med tryffeldipp till alla som köpte bubbel att dricka. Tack syster!

Därefter gick vi till en restaurang som hotellet rekommenderade för att äta Moules frites. Jag är ingen musselfantast men ville verkligen smaka den här rätten eftersom den kommer från Belgien. Det var helt okej men jag kom fram till att en hel rätt blev för mycket för mig. Det hade funkat som en förrätt eller om man hade tagit två rätter och delat på. Det var dessutom stjälkselleri i bland grönsakerna. Hua! Men det var väldigt gott att doppa bröd i buljongen. Jätte-jättegott!

På lördagen tog vi en långpromenad bort till EU-kvarteren och såg massa annat på vägen. Här passade vi på att fota lite höstbilder. Den här dagen till skillnad från de andra småregnade det hela tiden, men det funkade bra ändå. Dagarna innan var varma, ca 20-23 grader, och då behövde man inte jacka. Härligt :)

Slottet

EU-parlamentet

Min syster ställde upp och fotade några magbilder på mig. Här är jag i vecka 17. Trots lite kyligare väder så var det skönt att ta av sig jackan en stund. Parken vi är i ligger precis bredvid/bakom EU-parlamentet.

Så fick jag äntligen en belgisk våffla till slut. Mums! Det fanns två varianter så vi tog en ev varje och delade på. Den mindre som min syster beställde var godast. Olika smak och konsistens.

En sista drink

Hotellbaren

Inte den vackraste rätten att fota men den var god. Canneloni med kött. Det blev sista middagen. En jättepopulär italiensk restaurang precis i närheten av hotellet. Vill man äta middag i lugn och ro så ska man inte gå hit för de hade såå så mycket att göra. Men väldigt trevligt!

Sammanfattningsvis så var det en superhelg! Helt perfekt syster-resa om du frågar mig. Och Bryssel var ju en väldigt mysig stad. Många gamla fina byggnader och mycket att göra. Vi besökte såklart också den berömde Manneken Pis (en staty av en kissande liten pojke). Men det var inte helgens höjdpunkt. Mycket folk och tydligen kläs han ut i olika kostymer flera gånger i veckan så vi fick inte se hur han såg ut i verkligheten. Men slutligtvis, åk till Bryssel tycker jag!

Bilder: Canon G16

Himmel & pannkaka

Igår var jag och Oscar på kyrkans ”Himmel & pannkaka”. Väldigt fint och roligt koncept men oj så populärt! Mycket folk. Det var första gången gången för mig men Oscar har varit där två gånger innan med Johan.

Vi kom dit och började leka i öppna förskolans lokaler. Oscar gick direkt till tågbanelådorna. Tåg är verkligen hans grej just nu. Han leker knappt med något annat. Just Thomas tåg och hans vänner är storfavoriten och vilken lycka då för honom att några av de figurerna finns bland alla tåg på öppna förskolan. När det vankades pannkakor så ville han inte gå och äta det. Han som älskar pannkakor med grädde och sylt. Allt för att inte behöva lämna sina älskade tåg :)

Till slut gick vi i alla fall upp på övervåningen för att mumsa (med ett tåg som sällskap). Då blev det storgråt när han trodde att pannkakorna var slut. Det hjälpte inte att jag sa att nya var på väg. När vi äntligen kunde norpa åt oss några så blev det lite bättre. Men han var nog trött lillemann för gråten återkom vid flera andra tillfällen under kvällen. T ex så hakade han upp sig lääänge vid att han ville vara med på sångstunden långt efter att den slutat (han var helt otröstlig) och när den väl var så ville han absolut inte vara med. Bara leka med tågen. Så kan det vara ibland. Jag tror nog att vi återkommer till Himmel & pannkaka vid fler tillfällen :)