Linn på besök

Igår eftermiddag kom Oscars faster Linn hem till oss och ska vara här till söndag. Väldigt mysigt för oss alla men speciellt för Oscar som får en lekkamrat i några dagar och han får också öva sig på att samsas. Det kan verkligen behövas... Haha.

Senare idag får vi fikabesök men först tror jag det blir en tur till någon badplats :)

Bild: iPhone 6s

Kjol sökes

1) 239 kr  2) 319 kr  3) 209 kr  4) 359 kr  5) 299 kr  6) 719 kr

Jag är riktigt sugen på att köpa en eller två nya midikjolar. Den här sommaren har jag inte använt kjol en endaste gång. Jag tror inte jag har haft det sedan förra sommaren faktiskt. Eller jo, när vi var på Fuerteventura i april så hade jag det några gånger. Shorts och byxor är så mycket mer praktiskt. Ja, jag tänker verkligen på vad som funkar i sandlådan just nu. Men om jag kunde ha kjol på lekplatsen i Corralejo så kan jag ju faktiskt ha det här hemma också. Sen vore det såklart kul att använda på jobbet också. Jag har kollat ut några favoritkjolar på Zalandos rea. Vissa är lite mer festliga och andra funkar fint även vid lek. Av dessa ovan är det bara nr 5 som inte är på rea. Men den har ju ett bra pris ändå.

Det här inlägget är i samarbete med Zalando.se
Bilder lånade från Zalando.se

Cheesecake-pannkakor

I morse slog jag till på en mer välarbetad och lyxigare frukost. Fast ändå nyttig. Cheesecake-pannkakor med hallon! Jag hittade här om dagen till en för mig ny blogg som heter My Kitchen Stories. Såå så trevlig blogg som jag redan har fått massor med inspiration från. Vackra bilder och härliga recept. Det här receptet hittade jag alltså där. Camillas recept är egentligen med jordgubbar men eftersom vi kom hem med massa nyplockade hallon från landet igår så tog jag det istället.

Ingredienser
5 dl havregryn (jag tog fiberhavregryn)
2 tsk bakpulver
560 g färskost naturell
2 st bananer
4 st ägg
2 tsk vaniljpulver
4 dl färska jordgubbar (jag tog hallon)
smör till stekning

Gör så här
1. Mixa ihop alla ingredienser förutom jordgubbarna i en mixer till en slät smet (jag tog stavmixer).
2. Skölj jordgubbarna och dela i mindre bitar.
3. Stek pannkakorna i smör på medelvärme. Häll smet i stekpannan och toppa med jordgubb. Vänd pannkakan när det börjar bildas bubblor på ytan.

Annas kommentar
Jag halverade receptet och då blev det precis lagom till två vuxna och en 2,5åring. Jag tycker helt klart att mjölk är godaste drycken till pannkakor :)

Bilder: Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L

Lampa till sovrummet

Jag är på jakt efter en ny taklampa till mitt och Johans sovrum. Jag vill gärna att känslan där inne ska kännas lite mer lyxig på ett hotelligt sätt och då tror jag att en lampa kan hjälpa till ganska mycket. Eftersom jag har ett samarbete med Ljustema.se så passade jag på att kika i deras sortiment. Jag har inte hört talas om dem innan men snacka om mycket lampor från alla möjliga varumärken!

Ovan ser ni mina fem favoriter som alla skulle kunna passa bra i vårt sovrum. Just nu tror jag att den runda längst ner till vänster är den kandidat som ligger bäst till. Vilken tycker ni bäst om?

Det här inlägget är i samarbete med Ljustema.se
Bilder lånade från Ljustema.se

Utflykt till sjöss

Idag tog vi en utflykt med båten. Varmt väder, blandat sol och moln. Oscar tyckte det var roligt att åka båt och när vi gått i land roade han sig med att kasta stenar i vattnet och ösa vatten från hink till hink. Han fick också till sin första kissning på beställning. Det går långsamt framåt. Den senaste dagen har han lärt sig säga till när han behöver kissa men oftast kommer det lite för sent så att det blir en olycka ändå. Men vi kör vidare!

Vi gjorde pastasallad och tog med som lunch. Såå gott! Syrran gjorde en mumsig sås till med crème fraiche och diverse kryddor. Men det är ingen ordning när vår kära mor inte är med. Varken kaffe eller fikabröd kom med...

Oscar leker hund runt sin lunchlåda :)

Lugnt och skönt.

Oscar och hans moster vilar. Efter en väldans massa vridande och vändande
somnade han gott.

Det blev goda korvar med bröd till middag när vi kom hem. Jag njuter verkligen för fullt av den här sommaren. Hoppas alla ni också har en härlig semester/sommar!

Plocka bär, nya ord & Sangria

En fin liten nakenskrutt som gillar sina bär. Han tycker det är så sååå gott och vill gärna vara med och plocka dem. Smultron och hallon har vi plockat idag. Smultronen äter Oscar upp på en gång men hallon har vi massor av och används till frukost, mellis och bakning. Och ja, han gillar att vara naken den lille mannen.

Idag har det kommit (minst) två nya ord. Morfar och Kristina. Mormor började han säga för några dagar sedan. Morfar och Kristina har han sagt någon gång tidigare men idag släppte det verkligen. Kristina hit och morfar dit :)

Efter två katastrofläggningar så blev det äntligen en bra idag. Den tog 30 minuter och utan större knot. Vilken skillnad det är för mig resten av kvällen när läggningen går bra. Jag är mycket gladare och orkar vara med mer. Lite Sangria och Settlers of Catan så blev kvällen verkligen kanon. Att kunna sitta ute till det är dags att sova är också fantastiskt! Det har vi i princip gjort varje kväll här på landet.

Hurra för sommar!

Sommartårta

Den här helgen varje år är det Nössemarksdagarna här på landet. Det är egentligen bara lördagen som vi i vår familj traditionsenligt deltar i. Då är det hantverksmarknad, uppträdande, lotteri och skoj för barnen på festplatsen här i Nössemark. Mer bilder från det kommer men batterierna i kameran tog tyvärr slut och vi har ingen laddare med.

Vad som också är tradition den här helgen är en sommartårta. Min mamma slängde ihop en jättemumsig och försvinnande god gräddtårta. Jag fick dekorera. Roligt!

På kvällen bjöd syster och fästman på finmiddag. Oxfilé med en egengjord väldigt god grillsås! Lyxigt och gott. Ny tradition? Hehe. Oscar ratade det dock och fick äta mackor till middag, haha...

Sommarkontraster

Nu är vi på landet!

Idag har vi haft en härlig dag med bad på badplats. När vi kom hem hade lillasyster och fästman anlänt. Oscar fick sommarpresenter och sen blev det lek med bubblor för hela slanten. Solen stekte och det var jättevarmt. Man vill inte säga det men det var nästan för varmt.

Vi åt en riktigt somrig middag med grillad Långa och färskpotatis.

Helt plötsligt började stora regndroppar trilla och det blev snabbt till mycket mer regn. Väldigt mysigt att sitta under taket i värmen och lyssna på regnet.

Oscar har sprungit runt mestadels naken eller med kalsonger. Vi försöker ju få honom att sluta med blöja. Inga framsteg än så länge.

Till slut tittade solen fram igen och allt blev så glittrigt och vackert med alla
regndroppar i gräs och åker.

Bilder: Canon G16

Vattna blommor

Så här gör jag när vi åker bort en längre period för att hålla vissa blommor vid liv. Jag har mest blommor som klarar en vecka eller mer utan vatten men det senaste har det tillkommit några som behöver vatten oftare än så för att inte bli alldeles förtvivlade.

Jag såg det här tipset hos Angelica för några veckor sedan och kände att jag bara måste testa. Och det funkar faktiskt bra! Även några blommor utomhus har fått PET-flaskor i krukorna. Fyll flaskan med vatten. Tryck ett hål i jorden. Håll tummen eller två fingrar för hålet och tryck snabbt ner flaskan i jorden. Vattnet kommer rinna ut pö om pö när det behövs.

Det blev en dag på stranden

Det här har varit en riktigt härlig dag! Den började med att vi fick sovmorgon. Oscar vaknade visserligen vid fyra på morgonen men somnade om i vår säng på en gång och vaknade först kl 07.20. Han låg och drog sig en stund och till slut gick han och jag upp vid 07.40. Snacka om sovmorgon deluxe om man jämför med att behöva gå upp mellan 05.00 och 05.30 de flesta dagar. Det ska också sägas att han somnade på 15 minuter igår kväll. Det här med att korta ner eller strunta i sovstunderna mitt på dagen kan vara the shit...

Vi bestämde oss ganska snabbt att det här skulle bli en dag vid stranden. Så direkt efter frukost gjorde jag i ordning matsäck. Det blev pastasallad med korvbitar. Perfekt picknick-mat! Jag packade varsin matlåda, vatten och äppelbitar i en kylväska. Vid 10.30 rullade vi äntligen iväg till Sätra strandbad. Väldigt bra ställe! Stort, plana ytor med gräs och sand, parkeringen ligger nära, det finns en servering, brygga och lekplats. Tummarna upp!

Oscar fick prova flytvästen som vi lånar från Johans pappa. Han blev överlycklig när han såg att vi var vid en strand. Han kunde knappt vänta och började klä av sig innan vi ens valt plats att slå oss ned på. Vi var där i fem timmar. Så, så härlig dag :)

Sandslottsbygge :)

Glass var ett måste den här varma dagen!

Nytt i Mumin-servicen

Igår på båten hem från Åland så passade jag på att köpa ytterligare en tallrik till Oscar i Arabias Mumin-serie. Sedan tidigare har vi Mumintrollet, Muminmamman och Snusmumriken. Helst hade jag velat ha Muminpappan men den fanns inte så då köpte jag Lilla My istället. Jättefin den också. På båten kostar de inte lika mycket som på nätet. Jag köpte den här för 166 kr och i vanliga fall kostar de ca 250 kr. Så nu har vi alltså fyra fina tillrikar med figurer från Mumin :)

Bild: Canon G16

Våra dagar på Åland

Nu har vi precis åkt av båten i Kapellskär och är på väg hem efter sex dagar på Åland. Här kommer lite bilder på hur vi har haft det förutom sandlådebygge och date night.

Mina kärlekar <3

Peggys hantverk & kafé

Ett måste är att besöka Peggys mysiga kafé och butik som hon har hemma på sin och makens gård. De har en fantastisk trädgård där man sitter och fikar. Så tips om man besöker Åland i juli.

Hembakt fika i solen.

Far visar sonen hur man ska kissa i naturen :)

Vi hade regn en dag men trots det så var glass ett måste enligt somliga. Det är verkligen Oscars nya. Att tjata efter glass varje dag. Jag fattar precis. Glass är hur gott som helst. Mums!

Mer fika. Harriet kan verkligen sina bullar och Rakel sina jitterbuggare.

Oscars humör har verkligen varit upp och ner den här resan. Jag och svärmor tog en lååång promenad igår för att Oscar skulle sova lite på förmiddagen (han vaknar ju så sjukt tidigt). Han somnade inte. Däremot spottade han en gunga på långt håll.

Två favoriter. Plus plus och två nya Pixi-böcker.

Sista middagen, gottgottigott rödvin till.

Vi åt lunchbuffé på båten hem. Höjdpunkten för mig var dessertallriken. Sötsakerna var extra bra den här gången.

Oscar hade kul i lekhörnan och skrattade massor i bollhavet :)

Övernattningsdejt i Mariehamn

Igår checkade jag och Johan in på Hotell Arkipelag här i Mariehamn. Oscar fick vara kvar på torpet med sin farmor, gammo och goffa. Tänk vad härligt att få gå på övernattningsdejt med sin man!

Vi började med att gå på jakt efter en skjorta till Johan eftersom han hade glömt sin. Vi kom på det mer än halvvägs från Vårdö och då var det inte så lockande att åka tillbaka. En snygg skjorta blev inhandlad och efter det varsin Ingmanglass på en parkbänk i stekande sol.

Vi spelade minigolf som slutade förvånansvärt jämnt! Väldigt kul :)

Varsin drink vid hotellets poolbar. Synd med plastglas men man förstår såklart att de inte vill ha massa glassplitter där.

Efter uppfräschning och klädbyte på rummet så promenerade vi bort till restaurang Nautical som inte gjorde oss besvikna! Fantastisk service och väldigt god mat. Man har dessutom utsikt över det stora segelfartyget Pommern som är syskon till Barken Viking i Göteborg och Af Chapman i Stockholm.

Våra förrätter. Gravad lax med forellrom till Johan och kräftsoppa med pilgrimsmusslor till mig.

Till varmrätt åt vi lammytterfilé och torsk. Båda med väldigt goda tillbehör.

Till dessert blev det dessa godingar. Ljummen brie med bland annat valnötter och honung. Jag åt restaurangens egen vaniljglass med kinuskisås (kolasås) och havtorn.

Efter en mysig promenad tillbaka till hotellet så avslutade vi kvällen med varsin söt drink i hotellets restaurang. Sen somnade vi gott i jättesköna sängar :)

Nu har vi precis ätit en god frukost på åländska specialiteter och delikatesser. Höjdpunkterna på frukosten var Johans havregrynsgröt som smakade smör, små smoothies och ålandspannkaka! Nu är det dags att packa ihop och bege oss tillbaka till Vårdö och torpet. Tack farmor/svärmor/mamma Harriet för att du tog hand om Oscar :)

Sandlåda före och efter

Johan och hans morfar har haft ett litet projekt de första dagarna här på Åland. En gammal sandlåda har tidigare tagits bort och nu skulle en ny dit. De byggde ihop den, flyttade och silade den gamla sanden, lade dit markväv, flyttade dit sandlådan och fyllde på med sand. Arbetat hårt med andra ord! Idag blev den alltså färdig och väldigt populär från första stund. Roligt! :)

Oscar hjälpte till att flytta sanden :)

Framme på Åland

Nu är vi framme på Åland! Vi har just kommit fram till Vårdö där Johans familj har hus. Båtresan gick jättebra. Vi var tidigt upp från bildäck och tog bästa bordet vid lekhörnan. Oscar var så nöjd och glad med alla leksaker. Han missade till och med bollhavet. Det får vi ta på vägen hem. Vi tog en tidig lunch och shoppade lite innan vi var framme. Oscar fick leka hela hela resan. Perfekt. Här kommer ett bildregn från båtresan från Kapellskär till Mariehamn.

Om vi hade haft plats så skulle jag vilja ha ett sånt här tågbanebord hemma. Oscar verkade tycka att det var jättekul.

På vägen till torpet stannade vi till vid Bomarsund och tog en glass, Oscar sov. Hehe.

Mer om Oscar

Bild från för några veckor sedan, strax innan vi bytte ut spjälsängen mot en stor säng. Han låg och sov så här. Det såg inte så skönt ut så strax efter bilden togs flyttade jag ner honom i sängen.

För två veckor sedan blev Oscar 2,5 år!

Nya ord
Min - säger han till det mesta även om det är någon annans, ibland är han bara busig och ibland allvarlig
Hjälp - han säger hjäääp med riktig inlevelse och ofta, så himla gulligt!
Hjälm - den måste såklart vara på när han åker cykelvagnen och det är han helt med på!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - han kan räkna från 1-7 i rätt ordning
Bokstäver - Oscar kan ungefär 1/3 av bokstäverna i alfabetet
Jag, här, där, gung
- också ett väldigt flitigt använt ord när vi går hem från Smarta barn. Jag frågar om han vill sitta i vagnen. Oscar säger gå.
Farmor - säger han jättemycket just nu. Så fort han är missnöjd med mig och Johan så säger han farmor.
Åland - vi åker dit imorgon och har pratat en hel del om det så det blev ett naturligt nytt ord
Maria & Pernilla - pedagogerna på Smarta Barn
Glass - han älskar glass
Hopp - Oscar säger ofta "1, 2, 3, hopp!". Antingen är det han själv som hoppar eller någon av snuttisarna (han kastar).
Voff - Det tog ett tag, men nu kan han härma hunden
Nej tack & hej mamma/pappa - de enda ord han sätter ihop än så länge

Det härmas flitigt just nu och det kommer nya ord dagligen. Fast bara om han själv vill. Många gånger när vi frågar om han kan säga ett specifikt ord eller namn så säger han bara nej utan att försöka härma. Men jag tycker ändå att man kan säga att det håller på att släppa ordentligt med talet. Såå roligt!

Favoritleksaker
Lägga pussel (16-bitars), leka med modellera, rita med tuschpennor, bygga Plus plus. I bokväg har nu Alfons fått kliva åt sidan för Mumin.

Mat
Oscars nya favorit är ägg i alla former. Äta kokt ägg med sked. Stekt ägg på pyttipanna. Omelett med fetaost. Bra grej att gilla tycker jag.
Glass är också en stor favorit. Jag brukar göra egen pinnglas av banan, bär och fil som han verkligen älskar. Han vet exakt var i frysen de ligger just nu och blir arg som ett bi om han inte får.

Övrigt
Oscar har börjat hålla händerna för munnen och skratta när han har varit busig eller tycker något är roligt. Väldigt gullig gest.
Tycker det är roligt att åka cykelvagn.
Har haft halsfluss och därmed fått sin första penicillin-kur.
Älskar att vara med och hjälpa till i trädgården. Om jag beskär en buske så lägger Oscar gärna grenarna i en sopsäck. Annars tycker han det är roligt att vattna med sin lilla kanna eller gräva jord. Vi kommer antagligen skaffa en sandlåda nu under semestern.
Leka med vatten vid köksbänken. Han kan stå ganska länge och ösa vatten från behållare till behållare och ta nytt från kranen mellan varven.
Oscar har börjat förhandla. Om jag eller Johan säger "du får bara en" om något, t ex kex eller skorpa, så har han nu börjat säga "två" som svar. Jag tor han har fått det från sin far som förhandlade till sig bättre betyg i bild när han gick i grundskolan. Haha :)
Han har lärt sig prutta med munnen på min och Johans mage. Vi alla tre tycker det är fantastiskt kul!
Oscar är också väldigt söt och blåser om man har ont någonstans. Även på sig själv om han har slått sig inte allt för illa.

Bästa, bästa unge som också är väldigt utmanande! Nattningarna tar fortfarande extreeemt lång tid. Jag funderar på om vi borde strunta i lunchvilan. Han är fortfarande väldigt mammig och kan få väldiga utbrott om Johan försöker göra något som han har bestämt sig att mamma ska göra. Han skriker och kastar sig fram och tillbaka. Vilket också ofta gör att han skadar sig om han slår huvudet i något hårt. Det samma händer om någon sitter på hans plats i soffan eller om något annat inte är som han är van vid.

Bilder: Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L

Brudtärneklänning

I helgen passade jag och syrran på att beställa min brudtärneklänning. Kristina tog mått på mig och sen skickade vi iväg en beställning. Jag ska ha en bolero också i samma färg. Bandet som sitter i midjan är avtagbart så vi får se om jag använder det eller ej. Om några veckor anländer kläderna. Spännande! :)

Bilder lånade från Lightinthebox.com

Konsert med Coldplay

Här kommer en bildbomd från söndagens konsert med Coldplay på Friends Arena. A Head Full Of Dreams Tour. Det var en härlig, glad, färgsprakande, feelgood show. Chris Martin har sådan fantastisk energi på scenen. Han hoppar, springer och är inte ens stilla när han sitter vid pianot. Det blir ett ordentligt träningspass för bandets frontfigur kan man säga. Hela publiken fick varsitt armband som genom hela konserten lyste upp i olika färger. Tänk er ett hav av 55 000 blinkande ljuspunkter. Fantastiskt vackert, som glitter. Inte nog med det. Konfetti, pyroteknik och färgglada bollar var med under hela showen från första början. Jättekul tycker jag. Varför spara allt krut till slutet?

Förband var Alessia Cara och Birdie. Två coola tjejer med jättefina röster röster.

Om konserten var fantstisk så var vägen därifrån mindre fantastisk. När 55 000 människor ska ta sig från Friends Arena, förbi Mall of Scandinavia och över bron till pendeltåget då blir det en kö utan dess like. Okej, några åkte säkert bil eller promenerade åt något annat håll men en stor stor majoritet skulle åt samma håll. Note to self: om jag går på ett slutsålt evenemang på samma ställe igen så ska jag antingen förboka en taxi eller ta bilen. Det var nämligen omöjligt att få tag på taxi och även om jag hade fått det så vet jag inte var jag skulle beställa den eftersom det var folk ÖVERALLT. Men nog om det. Här kommer bilderna.

Jag och bästa systern hade det väldigt bra. Vi har alltid kul ihop och är lika på många sätt förutom till utseendet tycker jag.

Fantastisk syn!

Tapasmiddag med sangria på Caliente i Mall of Scandinavia innan konserten. Det var mycket folk i gallerians restaurangavdelningen. Många som skulle på konserten verkade ha samma tanke om middag. I princip alla restauranger hade en lång kö. Som tur var hade Kristinas kompisar kommit tidigare och tagit bord så vi slapp köa och stressa. God mat!

Bilder: Canon G16

En syster på besök

Den här helgen är min syster på besök. Imorgon ska vi se Coldplay spela på Friends Arena här i Stockholm. Det ska bli jätteroligt och vi äter middag på Mall of Scandinavia innan konserten börjar. Men idag har vi hängt här hemma. Vi tog oss ut till en lekplats på eftermiddagen i någon timme och gick hem när vi kände enstaka regndroppar.

Tyvärr har jag blivit smittad av Oscars förkylning. Det började med ett infekterat öga som sedan blev till två. Ont i halsen följt av täppt näsa och nu har också hostan kommit. Jag får alltid hosta numer när jag är sjuk och det är så så jobbigt. Sömnen blir lidande och jag blir utmattad. Vi har faktiskt en del hostmedicin kvar från Oscar som jag har börjat klunka i mig. Hoppas den hjälper. Det blir nog också en Ipren innan läggdags och imorgon innan konserten om jag inte mår bättre. Det är bara att kämpa på!