Raggmunk till middag

 
 
Idag var första arbetsdagen efter julledigheten för mig och resten av familjen. Det var en seg dag och jag hade ärligt talat svårt att hålla ögonen öppna på förmiddagen. Jag var tvungen att hämta en kopp kaffe. Då är det illa. Det blev bättre efter det som tur var. I alla fall så kom jag på under dagens gång att vi inte hade planerat någon middag för ikväll. Det mesta ligger i frysen och skulle inte hinna tinas. Jag frågade två kollegor om de hade något bra tips på snabb och enkel mat. Raggmunk sa den ena. Jag tänkte efter lite och kom på att det nog kunde bli perfekt. Allt som behövdes fanns hemma i kylen.
 
Jag hittade ett bra recept på Ica som jag kan rekommendera. Receptet är för 4 portioner.
 
2 dl vetemjöl
4 dl mjölk
2 ägg
1/2 tsk salt
900 g fast potatis
2 msk smör eller margarin
 
Sätt ugnen på 125°C och sätt in en plåt.
 Vispa mjölet med hälften av mjölken till en slät smet i en bunke. Vispa ner resten av mjölken, äggen och saltet.
 Skala och riv potatisen grovt. Krama ur vätskan och vänd ner den i smeten genast så att den inte mörknar.
 Hetta upp lite av matfettet i en stekpanna och klicka ner smeten och stek raggmunkarna i omgångar. Håll dem varma på plåten i ugnen.
 
Servera med det du tycker om. Vi tog räkor, rödlök och crème fraîche istället för fläsk och lingonsylt. Väldigt fräscht och gott. Bland grönsakerna hade jag gärna haft lite avokado till också. Det hade blivit pricken över i. Och förresten, det gick alldeles utmärkt att riva potatisen med skalet på. Ingen märkte att skalet var kvar och även Oscar tyckte raggmunk var gott och tog två portioner. Då blir mamman glad!
 
 
 
 
 
Bilder: Canon G16


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: