Pannkakslunch

 
 
Igår vid frukost började Oscar prata om att han ville ha pannkakor. Jaaa-a tänkte jag. Varför inte, vi har ju allt hemma. Så det blev vår söndagslunch. Pannkakor med sylt, grädde, jordgubbar och keso. Såå så gott. Jag måste steka pannkakor oftare helt enkelt.
 
Ett hett tips är att använda flera stekpannor. Det tar ju ett tag att steka pannkakor och igår när jag börjat kom jag på att jag skulle satt igång mycket tidigare egentligen. Vi hade nämligen en tid att passa då vi var bjudna på fika hos Johans kusin. Och det tar ju ett tag att komma iväg när man har två barn. Så jag använde mig av två stekpannor och då gick det ju mycket fortare. Det ska jag göra nästa gång också, tid att passa eller inte.
 
Jag använde Icas recept på pannkakssmet. Dock tyckte jag inte det hjälpte med smör i smeten så jag använde smör i stekpannorna också. Receptet räcker till 10 st pannkakor men jag räknade om receptet och gjorde på 4 st ägg istället och då blev det precis lagom många till mig, Johan och Oscar.
 
3 ägg 
6 dl mjölk
2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
2 msk smör
 
- Vispa samman äggen med hälften av mjölken.
- Tillsätt mjölet och vispa till en klimpfri smet. Vispa i resten av mjölken och saltet.
- Smält smöret och vispa ner i smeten. Du behöver då inte använda extra fett vid gräddningen.
- Hetta upp laggen. Häll i ett tunt lager smet. När ytan stelnat och blivit matt är det dags att vända pannkakan eller plättarna. Stek i ytterligare någon minut.
 
 
Bild: Canon G16


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: