Playdate och mellis

 
 
Idag hade Oscar två kompisar från Smarta barn över i några timmar. Det gick jättebra. De lekte och hade kul och såklart var det några mindre dispyter också men det känns som att det hör till i den åldern. I många åldrar kanske. Till mellis gjorde jag scones fyllda med blåbär och skar upp äpple. Receptet hittade jag hos Ica och det blev jättelyckat! Jag tänker att man kan fylla med lite vad som helst istället för blåbär. Hallon, sylt, nutella...
 
 
Blåbärsscones med kokos
 
3½ dl vetemjöl
2 krm salt
1 tsk bakpulver
1 msk socker
75 g smör
1½ dl mjölk (+ extra till pensling)
1 dl frysta blåbär
2 msk kokos
 
Sätt ugnen på 250 grader
 
Blanda mjöl, salt, bakpulver och socker i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda med mjölblandningen och arbeta ihop till en smulig massa med händerna. Blanda ner mjölken och rör ihop till en kladdig deg.
 
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt.
 
Dela degen i 6 bitar (för 6 st) och lägg dem på en mjölad bänk. Platta ut varje degbit med mjölad hand till, ca 10 cm i diameter. Lägg lite blåbär på mitten och vik ihop till en halvmåne. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Tryck till med en gaffel längs med kanten. Pensla med lite mjölk och strö över kokos. 
 
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt svalna på galler.
 
 
Bilder: Canon EOS 7D


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: