Pepparkaksbullar

 

Här kommer ett recept som jag inte hann/orkade publicera vid jul. Men dessa pepparkaksbullar tycker jag man kan göra när som helst egentligen. Goda blev de! Receptet har jag hittat hos Angelicas värld.

 

Bulldeg:

1 pkt jäst för söta degar

3 dl kallt vatten (jästen jäser bättre då)

2 dl mjölk

18,5 dl vetemjöl special

200 g mjukt smör

2 dl socker

1/2 tsk salt

1 msk grovmalen kardemumma

1 st ägg

 

Lös jästen i mjölken och vattnet. Blanda alla ingredienser och kör i maskin, 3 minuter långsamt och 9 minuter snabbt, tills degen är elastisk och fin (dubbla tiden om du knådar för hand). Ta upp degen och knåda den lite för hand, forma den rund, lägg tillbaks den i bunken och täck med plast eller bakduk. Låt vila i 30 minuter i rumstemperatur.

 

Fyllning: 

250 gr smör

250 gr farinsocker

1 msk ingefära

1 msk kanel

2 tsk kardemumma

2 tsk malen nejlika

 

Under tiden som degen vilar rör du ihop fyllningen.

 

Kavla ut degen och bred på fyllningen, forma till bullar och låt dem jäsa i avstängd ugn med endast lampan påslagen i 50-60 minuter eller under handduk i rumstemperatur 90-120 minuter. Ta ut bullarna och ställ dem i rumstemperatur, sätt ugnen på 240°C. Pensla med ägg och strö pärlsocker över. Grädda bullarna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

 

Annas kommentar:
Jag tog den lata vägen och köpte en färdig blandning av pepparkakskrydda. Jag tog lika mycket av den som den totala mängden kryddor i receptet.
 
 
 
 
Bilder: Canon EOS 7D + EF 24-70 mm 1:2,8 L USM

Postat av: AngelicasVärld

MUMS - sååå gott eller hur!

Svar: Ja, de blev verkligen goda! Tack för inspirationen :)
Anna

2017-02-21 @ 19:15:27
http://angelicasvarld.com

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: