Syltkakor

 
 
Idag bakade jag och Oscar tillsammans för första gången. Tidigare gånger har han varit med och hjälpt till med att ösa ingredienser men den här gången gjorde vi allt ihop. Blanda, knåda, forma, trycka hål och lägga i sylt. Vi tyckte det var kul båda två. Syltkakor är både enkelt och så väldigt gott. Om en stund kommer Alex och Sylvia hit. Då tar vi med fika till lekplatsen och har kul. Det är ju härligt väder idag! Receptet hittade jag på Ica.se men jag skriver ut det här också.
 
2 1/2 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1/2 tsk bakpulver
150 g smör
1/2 dl fikonmarmelad
småbrödsformar av papper (som till minimuffins)
 
1. Sätt ugnen på 175°C. Sätt ut formarna på en plåt.
2. Blanda samman alla torra ingredienser med smöret till en jämn deg.
3. Forma degen till bollar och lägg dem i formarna. Gör en liten grop i varje boll och fyll den med fikonmarmelad.
4. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.
5. Förvara kakorna torrt.
 
 
Annas kommentar
Jag hade i lite vaniljpulver också, ungefär en knivsudd. Jag gillar vanilj. Mitt smör var rumsvarmt. Istället för fikonmarmelad så tog jag jordgubbssylt. Det blev också gott. Jag tänker att här kan man ta det som finns hemma helt enkelt. Om man inte är vildigt sugen på fikonmarmelad då :)
 
 
 
 
 
Bilder: Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
 
 

Postat av: Fröken Rödlök

Så himla gott!

Svar: Ja, det var verkligen inte alls dumt :)
Anna

2016-09-10 @ 14:28:16
http://www.mizca.se
Postat av: Felicia

Men så gott!

Svar: Ja, det var sååå gott. Måste göra flera ;)
Anna

2016-09-10 @ 17:23:31
http://feliciaholmgren.vimedbarn.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: