Banoffeechokladbollar


Imorgon är det chokladbollens dag så då har jag och några kollegor bestämt att vi bakar några olika varianter till onsdagsfikat. Mitt bidrag blir de här gluten- och laktosfria banoffeechokladbollarna. Jag tycker det är roligt att utmana mig själv att baka så alla kan äta, även de med allergier. Jag och älskling ska ta varsin boll nu till första deltävlingen i Eurovision song contest. Jag har såklart smakat på smeten och känner mig hyfsat säker på att de är goda. Receptet hittade jag i appen myTaste och det lyder som följande:

400 g Digestive (jag använde Sempers glutenfria)
1 stor mogen banan
1 burk karamelliserad mjölk (jag gjorde en egen laktosfri variant av kokosmjölk)
200 g choklad (tog mörk choklad 70 %)

- Krossa Digestive-kexen till fint pulver i matberedare/mixer/med kavel. Lägg undan ca 5 msk till dekoration.
- Mosa bananen.
- Blanda ihop kex, banan och 2/3 av den karamelliserade mjölken till en jämn smet.
- Forma bollar och lägg dem i frysen i ca 30 minuter.
- Smält chokladen och rulla bollarna med hjälp av en gaffel. Skaka av överflödig choklad och lägg de doppade bollarna på en bricka med bakplåtspapper. Strö samtidigt på de krossade Digestive som du lagt undan. Chokladen stelnar snabbt eftersom bollarna är kalla.
- Den överblivna karamelliserade mjölken kan värmas några sekunder i micron och ringlas på bollarna strax innan servering servering.

Bilden: iPhone 6s


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: