Mer om Oscar

Bild från för några veckor sedan, strax innan vi bytte ut spjälsängen mot en stor säng. Han låg och sov så här. Det såg inte så skönt ut så strax efter bilden togs flyttade jag ner honom i sängen.
 
För två veckor sedan blev Oscar 2,5 år!
 
Nya ord
Min - säger han till det mesta även om det är någon annans, ibland är han bara busig och ibland allvarlig
Hjälp - han säger hjäääp med riktig inlevelse och ofta, så himla gulligt! 
Hjälm - den måste såklart vara på när han åker cykelvagnen och det är han helt med på!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - han kan räkna från 1-7 i rätt ordning
Bokstäver - Oscar kan ungefär 1/3 av bokstäverna i alfabetet
Jag, här, där, gung
- också ett väldigt flitigt använt ord när vi går hem från Smarta barn. Jag frågar om han vill sitta i vagnen. Oscar säger gå.
Farmor - säger han jättemycket just nu. Så fort han är missnöjd med mig och Johan så säger han farmor.
Åland - vi åker dit imorgon och har pratat en hel del om det så det blev ett naturligt nytt ord
Maria & Pernilla - pedagogerna på Smarta Barn
Glass - han älskar glass
Hopp - Oscar säger ofta "1, 2, 3, hopp!". Antingen är det han själv som hoppar eller någon av snuttisarna (han kastar).
Voff - Det tog ett tag, men nu kan han härma hunden
Nej tack & hej mamma/pappa - de enda ord han sätter ihop än så länge
 
Det härmas flitigt just nu och det kommer nya ord dagligen. Fast bara om han själv vill. Många gånger när vi frågar om han kan säga ett specifikt ord eller namn så säger han bara nej utan att försöka härma. Men jag tycker ändå att man kan säga att det håller på att släppa ordentligt med talet. Såå roligt!
 
Favoritleksaker
Lägga pussel (16-bitars), leka med modellera, rita med tuschpennor, bygga Plus plus. I bokväg har nu Alfons fått kliva åt sidan för Mumin.
 
 
 
 
Mat
Oscars nya favorit är ägg i alla former. Äta kokt ägg med sked. Stekt ägg på pyttipanna. Omelett med fetaost. Bra grej att gilla tycker jag.
Glass är också en stor favorit. Jag brukar göra egen pinnglas av banan, bär och fil som han verkligen älskar. Han vet exakt var i frysen de ligger just nu och blir arg som ett bi om han inte får.
 
Övrigt 
Oscar har börjat hålla händerna för munnen och skratta när han har varit busig eller tycker något är roligt. Väldigt gullig gest.
Tycker det är roligt att åka cykelvagn.
Har haft halsfluss och därmed fått sin första penicillin-kur.
Älskar att vara med och hjälpa till i trädgården. Om jag beskär en buske så lägger Oscar gärna grenarna i en sopsäck. Annars tycker han det är roligt att vattna med sin lilla kanna eller gräva jord. Vi kommer antagligen skaffa en sandlåda nu under semestern.
Leka med vatten vid köksbänken. Han kan stå ganska länge och ösa vatten från behållare till behållare och ta nytt från kranen mellan varven.
Oscar har börjat förhandla. Om jag eller Johan säger "du får bara en" om något, t ex kex eller skorpa, så har han nu börjat säga "två" som svar. Jag tor han har fått det från sin far som förhandlade till sig bättre betyg i bild när han gick i grundskolan. Haha :)
Han har lärt sig prutta med munnen på min och Johans mage. Vi alla tre tycker det är fantastiskt kul!
Oscar är också väldigt söt och blåser om man har ont någonstans. Även på sig själv om han har slått sig inte allt för illa.
 
 
 
 
Bästa, bästa unge som också är väldigt utmanande! Nattningarna tar fortfarande extreeemt lång tid. Jag funderar på om vi borde strunta i lunchvilan. Han är fortfarande väldigt mammig och kan få väldiga utbrott om Johan försöker göra något som han har bestämt sig att mamma ska göra. Han skriker och kastar sig fram och tillbaka. Vilket också ofta gör att han skadar sig om han slår huvudet i något hårt. Det samma händer om någon sitter på hans plats i soffan eller om något annat inte är som han är van vid.
 
 
Bilder: Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: