Knäckig äppelpaj

Ikväll kommer Oscars gammelfarmor på middag. Vi har försökt få ihop det i några veckor nu men hon har varit bortrest och upptagen. Jag tycker det är roligt att hon fortfarande håller sig så aktiv på äldre dagar. Jag tror absolut att det är receptet för ett långt liv, det stämmer i alla fall in på gamlingarna i Johans släkt. Apropå recept så kommer här ett på en knäckig äppelpaj som jag bakade igår inför dagens middag. Receptet hittade jag hos Bakverk och fikastunder.
 
 
Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 

600 g äpplen

150 g smör

2 dl råsocker

0,5 dl ljus sirap

0,5 dl grädde

3 dl havregryn

1,5 dl mjöl

0,5 tsk bakpulver

1 tsk flingsalt

 

Skala och kärna ur äpplen. Skär i bitar och placera i en pajform. Smält smör, råsocker, sirap och grädde och koka några minuter. Blanda samman, havregryn, mjöl, bakpulver och flingsalt och rör ner det i vätskan. Bred massan över äpplena. Grädda i mitten av ugnen i 200 gr i 30 min. Låt svalna och sikta florsocker innan servering.

 

Annas kommentar:

Min form var mindre så jag använde ca 400 g äpplen men resten av ingredienserna lät jag vara samma. Det är ju gott med mycket smet :)


Postat av: Ida - foto & häst

men gud så gott! :D

Svar: Ja, det är inte alls dumt med äppelpaj :)
Anna

2015-09-14 @ 12:48:20
http://prinsesc.blogg.se/
Postat av: mamma

Mumsigt :)

Svar: Ja, vi kanske ska göra något gott när ni kommer på besök :)
Anna

2015-09-14 @ 16:29:16
Postat av: angelicasvarld.blogg.se

Såg ju super smarrigt ut!!!

Svar: Ja, den är väl värd att prova måste jag säga!
Anna

2015-09-14 @ 20:10:21
http://angelicasvarld.blogg.se/
Postat av: Elfina ♥

Ja verkligen gott!

Svar: Det är kul att baka på sånt man kan plocka i trädgården också :)
Anna

2015-09-15 @ 02:07:29
http://elfinas.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: