Blåbärscheesecake

Här kommer receptet på den jättegoda cheesecaken jag bjöd på i förra helgen när vi hade playdate här hemma. Receptet hittade jag som vanligt hos Bakverk och Fikastunder! Den blev jättegod. Så ska ni baka i helgen tycker jag att ni ska testa den här.

 

 

 
 

180 g digestive (12 kakor)

50 g smör

200 g Philadelphia ost

2 dl crème fraiche

1 dl socker

3 msk majsstärkelse

Skalet av en citron

0,5 tsk kardemumma (kan uteslutas)

2 ägg

100 g vit choklad

3 dl blåbär

 

Smält smöret. Mixa digestive kex till smulor. Blanda ihop det smälta smöret och digestive till en jämn massa och tryck ut tunt i botten och kanterna på en form på 24 cm. Ställ kallt.

 

Vispa ihop Philadelphia ost, crème fraîche, socker, majsstärkelse, skalet av en citron och kardemumma. Vispa ner ett ägg i taget. Smält chokladen och rör ner den. Tillsätt färska blåbär eller frysta (ej tinade) och rör några varv. Häll smeten över digestivebottnen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 150 gr i ca 50 min. Öppna inte luckan under gräddning för då är det risk att kakan spricker. Låt kakan svalna helt och låt den gärna stå i kyl någon timme för godast smakupplevelse.

 

 

 Båda bilder Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L

Postat av: ɑ n n i k ɑ

Mums :D

2015-09-12 @ 12:08:35
http://blogofphoto.webblogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: