Bästa kladdkakan ever!

Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
Den här kladdkakan gjorde jag i förra helgen och den fick vara med på två fikabjudningar. My God vilken perfekt kladdkaka, ska ni testa ett recept så testa det här! Den blir så bra med ett tjockt lager av den underbara glasyren. Receptet hittade jag hos Bakverk & fikastunder. Jag freestylade lite och strösslade på kokos och dekorerade med färska hallon. Det blir extra festligt då tycker jag. Vispad grädde serverades till såklart.
 

Botten

100 g smör

2 ägg

3 dl strösocker

1 1/2 dl vetemjöl

5 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

 

Smält smöret. Blanda övriga ingredienser i en skål. Rör ner det smälta smöret tills allt blandat sig. Smöra en löstagbar form på 24 cm. Grädda i 175 gr i 20 min. Låt svalna ca 10 min.

 

Glasyr

2 dl vispgrädde

1 dl socker

1 dl ljus sirap

100 g mörk blockchoklad

100 g smör

 

Blanda alla ingredienser till glasyren utom smöret i en kastrull. Låt koka tills den tjocknar en aning (15 min). Tag av kastrullen och rör ner smöret till en jämn fudge (den är lös men stelnar i kylen). Bred glasyren över kakan och låt den kallna i kyl. Det tar ca 3-4 h.

 


Postat av: Ljuvliga Drömmar

Men tjena mitt bena att vakna upp till denna bild! :D Ser så otroligt god ut! Måste helt klart prövas!

Önskar dig en fin start på denna veckan!

Svar: Du gör helt rätt i som testar det här receptet, du kommer inte ångra dig vågar jag nästan lova :)
Hoppas att du också får en fin vecka!
Anna

2015-03-16 @ 08:12:44
http://ljuvligadrommar.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Det ser riktigt gott ut :)

Svar: Ja, det var inte alls dumt. Det tjocka lagret med glasyr gjorde hela grejen tycker jag :)
Anna

2015-03-16 @ 08:23:02
http://orsin.blogg.se
Postat av: Robex Lundgren

mums

Svar: Ja, den var verkligen mums kan jag lova :)
Anna

2015-03-16 @ 12:34:39
http://ghgumman.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: