Parmesankyckling

Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
Ikväll testade jag något nytt till middag. Panerad parmesankyckling. Receptet hittade jag i en gammal Buffé. Hela familjen fick samma mat till middag (love it!) och Oscar fick också lite morotslåda på sin tallrik. Här är receptet på kycklingen, för 4 portioner. Rekommenderas varmt!
 
500 g kycklinglårfilé
1 dl vetemjöl
2 ägg
2 dl ströbröd
1 dl finriven parmesanost
salt
smör
olja
 
1. Sätt ugnen på 175 grader
 
2. Skär varje kycklinglårfilé i 4 bitar
 
3. Häll mjölet i en skål. Knäck äggen och vispa upp i en annan skål. Blanda ströbröd, parmesan och ½ tsk salt i en tredje skål.
 
4. Vänd kycklingen först i mjöl, sedan i ägg och sist i ströbrödsblandningen.
 
5. Bryn kycklingen runt om i 1 msk smör och 2 msk olja i en stekpanna. Lägg över i en ugnssäker form. Ställ i ugnen tills kycklingen är genomstekt, ca 10 minuter.
 
Annas kommentar:
Jag tog det jag hade hemma så det blev vanlig kycklingfilé. När jag skulle steka så höftade jag i smör och olja i pannan. Ta hellre för mycket än för lite fett för att paneringen inte ska brännas och fastna. Med andra ord, jag öste på ordentligt och stekte bara någon minut på varje sida på hög temperatur. Om du inte har tillräckligt med ströbröd kan du smula ner något annat. Jag tog ett smörgåsrån men knäckebröd går också bra. Vi åt klyftpotatis, en kall sås och grönsaker till.
 Jättegott! 
 
 

Postat av: Syster

Mmm... låter väldigt gott. Ska passa på att göra detta recept nu någon dag när vi har lite parmesan över!

Svar: Ja gör det! Kul med nya recept tycker jag. Och man kan ju servera nästan vad som helst till. Ris, bulgur, pasta, sallad... :)
Anna

2015-01-14 @ 13:12:32

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: