Laxbiffar till middag

Canon G16
 
Ikväll gjorde jag laxbiffar till middag. Jag hade tänkt servera bulgur till men eftersom vi inte hade tillräckligt så började jag koka ris och efter 8 minuter hällde jag i den bulgur som var kvar så att det blev en blandning. Blev kanon faktiskt! En kall örtsås och lite grönsaker till fick vi också. Här kommer receptet på biffarna:
 

500 g laxfilé
1 liter vatten
Salt
3 finhackade schalottenlökar
1/2 dl finhackad dill
1/2 dl finhackad gräslök
1/2 dl crème fraiche
4 msk ströbröd
2 ägg
Svartpeppar
Smör


Koka upp vatten och lite salt. Lägg i laxbiten/bitarna och sjud på svag värme under lock i ca 8 minuter. Låt svalna en liten stund och häll sedan bort kokspadet. Mosa fisken i en skål med en vanlig gaffel.

 

Blanda hackad lök, ströbröd, ägg, dill, gräslök, crème fraiche, salt och peppar. Och rör sedan ner bland fisken. Allt ska bli som en lite ojämn smet. Forma med händerna små platta biffar. Stek dem gyllenbruna ca 3 min per sida i smör.

 

Annas kommentar:
Jag hade inga schalottenlökar hemma så jag tog en vanlig gul lök istället. Ett tips är att köpa frysta örter om man inte vill köpa hem en hel kruka av varje. Jag brukar ha just gräslök och dill i frysen men också franska örter och basilika. Det är verkligen smidigt och man slipper dessutom hacka dem... För oss räckte det här till min, Johan och Oscars middag. Det blev dessutom laxbiffar över till fyra portioner till. Tjohoo!
Receptet hittade jag hos Livet som Emmy.

Postat av: Syster

Mmm ser gott ut, detta ska jag prova :)

Svar: Det tycker jag, gott och nyttigt :)
Anna

2015-02-04 @ 11:01:38

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: