Plommonmuffins

Utrustning: Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
Jag fick massa plommon från Johans mormor och morfar sist vi var förbi på fika. Man kan ju göra massa gott med plommon men jag hade ingen riktig inspiration. Så jag kikade in på den norska sidan Det söte liv. Där fann jag massa kul, bland annat dessa plommonmuffins.
 
Ingredienser

125 g mjukt smör
1,5 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
3,5 dl vetemjöl
1,25 dl mjölk

 

200 g plommon (vikt utan kärnor)
1,5 msk socker
1 tsk kanel

 

 Tillredning

Vispa mjukt smör och socker till en smörkräm. Vispa in äggen, ett om gången. Sikta samman de torra ingredienserna och blanda in i smeten växelvis med mjölken.

 

Sätt muffinsformar i en muffinsplåt. Fyll formarna med smet till ca hälften.

 

Dela plommonen i klyftor. Blanda socker och kanel i en pose och lägg i plommonen. Skaka försiktigt tills de är täckta med socker och kanel.

 

Tryck ner plommonen lätt i smeten. Grädda muffinsen mitt i ugnen i 200°C i ca 20 minuter. Låt svalna i några minuter innan de försiktigt lossnas från muffinsplåten.

 
 
Utrustning: Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
De fina muffinsformarna har min svärmor köpt i England :)

Postat av: mamma

Det ser smaskens ut, jag bakade med havregryn också mumsigt :)

Svar: Då får jag testa det receptet nästa gång :)
Anna

2014-09-16 @ 11:53:58

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: