Flädersaft

Utrustning: Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
När vi flyttade in i huset för 3,5 år sedan så hade vi några taniga pinnar till flädernbuske. Rådjuren hade varit på den och det var tveksamt om den skulle överleva. Men det gjorde den. Förra året fick den sin första blomma och i år var det fullt av dem. Det räckte precis till en sats flädersaft. Dock har jag förstått att löss är extra förtjusta i fläderbuskar. Jag gogglade och fick tips att man kunde lägga blommorna i blöt och på så sätt skulle lössen drunkna. Det fungerade fint och det hela slutade med tre fina flaskor saft. Känner mig så där husmoderlig och väldigt nöjd :)
 
Ca 30 blomklasar fläder
3-4 citroner
1 ½ liter vatten
2 kg strösocker
50 g citronsyra
 
Tillredning
1. Lägg fläderklasarna i en stor bunke. Tvätta citronerna och skär dem i skivor. Lägg dem över klasarna.
2. Koka upp vattnet och rör ner socker och citronsyra. Häll sockervattnet över blommorna. Täck över saften och låt den stå på sval plats i 3-4 dagar. Rör om några gånger om dagen.
3. Sila av saften och häll upp den på rena flaskor.
 
Anna kommentar
Jag hade ingen saftsil och en vanlig sil släppte igenom för mycket skräp. Min käre man kom på att man kan ta en tygbit från ett gammal lakan och lägga i silen. Det gjorde susen och gav en perfekt ren och fin saft :)

Postat av: mamma

Haha, det är ett gammalt husmorsknep. Din mormor brukade ta en gammal gardin :)

Svar: Vad roligt att läsa! :)
Anna

2014-07-15 @ 17:03:54

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: