Första adventsfika

Utrustning: Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
Igår var det första advent och då fick man äntligen tända det första ljuset. Jag hade bakat dagen innan och Oscar tyckte det såg intressant ut och ville nog helst roffa åt sig hela fatet. Det fick han såklart inte, vi är lite stränga på den punkten. Med att äta sötsaker alltså. Men våra gäster sa att det smakade bra :)
 
 Utrustning: Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
Nötdrömmar med vaniljkräm, recept ur en tidning på jobbet. De skulle jag tagit med till jobbet och bjudit på då en fin kollega slutade. Men jag blev sjuk mitt i allt och missade avtackningen. Sen när jag väl blev frisk så orkade jag verkligen inte färdigställa dem. Det skulle egentligen vara en chokladkräm emellan också och ringlad choklad som dekoration ovanpå. De dög alldeles utmärkt så här också! Om jag hittar receptet på nätet så ska jag dela med mig av det.
 
Jag bakade också saffransbullar, i år blev det efter Roy Fares recept. De blev jättegoda! Receptet var inte alls särskilt krångligt heller. Jag gillar lussekatter men jag tycker att de här bullarna är mycket roligare att baka. Jag är verkligen inte bra på att göra snygga lussekatter så då är det inte lika roligt. Bullarna är väldigt tacksamma, det gör inget om de blir lite slarviga. Det är bara snyggt.
 
Utrustning: Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 

Fördeg

500 g Mjölk (5dl)

50 g Jäst

1 g Saffran (2påsar)

520 g Vetemjöl (8,5dl)

Deg

150 g Smör – rumstemperatur

170 g Strösocker (2 1/2dl)

2 g Salt (2krm)

320 g Vetemjöl (5,5dl)

Mandelfyllning

250 g Mandelmassa

25 g Strösocker (2msk)

3 g Vaniljsocker (1msk)

100 g Smör – rumstemperatur

Pensling & garnering

1 st ägg

Hyvlad mandel

Pärlsocker


Saffransdeg: Värm upp mjölken med saffran till finger varmt och lös upp jästen i mjölken och blanda i det med vetemjölet, knåda till lös deg. Har du en köksassistent så rekommenderar jag dig att använda den med krok, kör degen då 5 minuter. Låt ligga kvar med en duk över och vila i 15 min.

 

Blanda i dem resterande ingredienserna i fördegen och kör på mellan hastighet tills degen börjar kännas len, glansig och börjar släppa kanterna. Har du ingen köksassistent då är det viktigt att du knådar och låter vila lite mellan varven. Kavla ut degen 45*70 cirka 0,5 cm tjock deg på ett lätt mjölat bord. Bred ut mandel fyllningen jämt över degen. Greppa över delen av degen och vik den över så att du får en halv vikning. Dela degen i avlånga strängar och gör små knutar genom att snurra remsan runt 2 fingrar som en nysta. Lägg i bullarna på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ordentligt under en duk 1-2 timmar.

 

Sätt ugnen på 200 grader, pensla med ägg och strö över hyvlad mandel och pärlsocker och grädda mitt i ugnen på 200 grader i 13-15 min tills bullarna fått en fin gyllenbrun färg.

 

Mandelfyllning: Blanda mandelmassa med strösocker och vaniljsocker. Blanda i lite i taget av smöret tills du har en slät och fin fyllning.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: