Kakor med vit choklad och kardemumma

Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Jag hittade ett väldigt trevligt recept som jag passade på att testa i fredags då vi ändå jobbade halvdag. De blev inte alls så dumma men inte alls lika fina som originalet. Hur får man kakorna så där spruckna och fina? Receptet hittade jag hos By blondie men jag skriver ut det här också så att jag lätt kan hitta tillbaka om jag vill göra det igen.
 
Recept
ca 20 stora kakor eller 30 mindre

4 ½ dl vetemjöl

½ tsk bikarbonat

½ tsk salt

150 gram smör

½ dl råsocker/rörsocker

3 ¼ dl strösocker

½ tsk kardemumma

2 tsk vaniljsocker

1 ägg

1 äggula

200 gram hackad vit choklad

 

Gör så här:

1. Smält smöret.

2. Rör ihop smör, råsocker och strösocker i en skål.

3. Häll i vaniljsocker, ägget och äggulan och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.

4. Blanda mjöl, bikarbonat, kardemumma och salt i en annan skål. Tillsätt mjölblandningen i smör-och äggblandningen och rör ihop till en deg.

5. Hacka chokladen och blanda ner den i degen.

6. Rulla kakdegen till bollar, en vanlig stor sked per boll ungefär, och lägg på en plåt med bakpapper. Platta till ordentligt med t ex en stekspade.

7. Grädda kakorna på 175 grader i 15 minuter, tills kanterna fått lite färg.  Låt de färdiga kakorna svalna på ett galler.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: