Magen v 37

Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Statistik
  Jag är nu i vecka 37. För att vara exakt så har 36 veckor och 5 dagar gått (36+5). Jag är i trimester 3. Det är 22 dagar kvar till beräknad förlossning och 91,8 % av graviditeten har passerat. Magen mäter nu 104 cm över naveln. Viktuppgång ca 13 kilo.
 
Hur jag mår
Jag mår bra! Var sjuk i förra veckan. Någon form av magsjuka. Jag kan inte minnas att jag har mått så dåligt innan och några dagar kändes det som att "så här kommer jag må fram till förlossningen". Som tur var hade jag fel och mår mycket bättre nu när jag är frisk. Att inte vara sugen på mat och ha ont i kroppen när man är höggravid är ingen rolig historia. Tyvärr fick jag en ordentlig halsbränna när jag var sjuk. Den är mycket bättre men spökar lite då och då. Nu är det främst den som håller mig vaken vissa nätter.
 
Bebisen
Han är nu ca 47 cm lång och väger mellan 2,79-2,97 kilo. Sist vi var hos barnmorskan så var han fixerad. Huvudet ligger alltså neråt och går inte att rucka. Han är inte så vild vår lille. Men han rör sig varje dag, oftast ganska långsamma rörelser. Jag har sagt till honom att om han vill komma ut tidigt så får han komma nu. Annars får han gärna vänta till efter nyår. Jag känner på mig att han kommer vilja bakas lite extra länge så det blir nog i 2014.
 
Kost
Fortfarande inga järntabletter. Känns bra! Annars skulle jag säga att jag inte har så mycket att anmärka på kosten. Har inga speciella cravings. Försöker äta mycket frukt, grönt och bra mellanmål. 
 
Dryck
Dricker mest vatten, mjölk, te och glögg lite nu och då. För er som funderar på det här med att avstå från alkohol under graviditeten och huruvida det kommer kännas jobbigt. Jag har inte haft några problem med det alls. Visst blir man sugen någon enstaka gång. Men det har varit väldigt sällan. Dock ser jag ändå fram emot den dagen jag och min man kan ta ett glas Champagne tillsammans :)
 
Övrigt
Nu har jag gått ner i tid på jobbet. Hela förra veckan jobbade jag 75 %. Det kommer jag göra nu till veckan också och sen slutar jag. Det rekommenderas att man ska vara helt ledig minst två veckor innan beräknad förlossning. Så att sluta på Lucia känns som en bra avslutning. Jag har knåpat ihop ett förlossningsbrev och lite andra tankar inför förlossningen. Även om vi inte kommer titta på det alls så är det ändå skönt att veta att det finns som stöd om vi vill. Det jag har kvar är att göra några Spotifylistor med musik. En lugn och en upptempo. Vem vet vad jag kommer vilja ha? Idag träffar vi barnmorskan igen.
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: