Lussekatter 2013

Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
I lördags bakade jag lussekatter. Funderade länge på om jag skulle strunta i det i år eller inte med tanke på att vi hade kvar från förra året fram till för några veckor sedan. Men i år kommer vi fira julen hemma hos oss så då kommer det nog gå åt fler.
 
Jag valde att testa receptet som Buffé hade kommit fram till var det bästa. Ett bra recept som resulterade i luftiga och saftiga lussebullar, men degen var väldigt kladdig att arbeta med. Ville inte heller lägga till massa mer mjöl för då blir de oftast bara torra och tråkiga. Som ni kan se ovan så blev inte mina lussebullar de vackraste. Dels på grund av den kladdiga degen. Fick mjöla både händer och bakbord ordentligt. Men också för att jag inte verkar veta hur man gör. De brukar nämligen inte vara väldigt mycket mer bildsköna några andra år. Kanske får gå i skola hos mamma och svärmor....
 
Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Här kommer i alla fall receptet om ni också vill testa.
 
Ingredienser
2 paket saffran (à 1/2 g)
2 dl socker
2 msk rom eller vatten
50 g jäst
175 g rumsvarmt smör
5 dl rumsvarm mjölk (3 %)
1/2 tsk salt
800 g vetemjöl (ca 13 1/2 dl till 1 sats)
1 dl russin
mjöl till utbakning
1 ägg till pensling
 
 
1. Stöt ev saffranet i en mortel med 1 tsk av sockret (för 1 sats). Lägg saffranet i rommen eller vattnet och rör om. Låt stå 30 minuter.
 
2. Skär smöret i tärningar.
 
3. Smula jästen och blanda med mjölk, smör och saffran samt vätskan i en bunke eller en köksmaskin med degkrok.
 
4. Tillsätt resten av sockret, salt och mjöl. Arbeta degen 15 minuter i maskin eller 20 minuter för hand. Låt den jäsa under bakduk 60 minuter.
 
5. Lägg russinen i lite vatten ca 30 minuter. Sila sedan av vattnet.
 
6. Ta upp degen på en sparsamt mjölad arbetsbänk. Knåda den lätt och baka ut till lussebullar, ca 40 stycken enkla eller 20 stycken dubbla (för 1 sats). Tryck i russinen.
 
7. Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
 
8. Sätt ugnen på 225 grader.
 
9. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 8–10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.
 
Notering till nästa år:
Kanske ska jag testa Magnus Johanssons recept? Fick smaka på de som svärmor hade gjort enligt hans recept och de var verkligen jättegoda.
 

Postat av: Viccy

Lussekatter är väl något av det godaste som finns! ;) Vad är russinmjöl för ngt? :)

Svar: Jag håller med! Så gott att tina en från frysen i micron. Då känns de nästan som nybakade igen. Haha, jaa du... russinmjöl vet jag inte heller vad det är faktiskt. Två rader i ingredienslistan hade råkat klippas ihop till en. Tack för uppmärksamheten! Har korrigerat det nu :)
Anna

2013-12-14 @ 14:41:00
http://frukostera.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: