Graviditeten just nu

 
Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Här är två lite ordentligare bilder på magen. Vi tänkte fota och mäta magen varje onsdag då det blir ny vecka för oss. Då och då kommer ni få en liten uppdatering. Inte varje vecka dock, det blir för mycket.
 
Statistik
 Jag är nu i vecka 23. För att vara exakt så har 22 veckor och 1 dag gått (22+1). Jag är fortfarande i trimester 2. Det är 124 dagar kvar till beräknad förlossning och 55,7 % av graviditeten har passerat. Beräknat födelsedatum är fortfarande 31/12 men det datumet tänker jag bara ligga på soffan och äta praliner om busungen inte har kommit ut redan. Magen mäter nu 88 cm över naveln jämfört med 76 cm den 2 juni (!). Viktuppgång ca 7 kilo (hua...)
 
Hur jag mår
 Jag mår väldigt bra just nu och har gjort ett tag. Tröttheten kan såklart slå till ibland men annars njuter jag mest av att magen växer och att jag känner mer och mer rörelser i magen. Jag är också glad över att det är på väg lite svalare väder.
 
Bebisen
I tisdags fick vi reda på vilken sort som ligger där inne men jag ska försöka hålla det hemligt ett tag till. Min pappa vill nog helst inte veta, så för hans skull berättar jag inte här eller på något annat socialt media. Andra släktingar och vänner som vill veta får såklart det. I måndags kände Johan första sparken. Det var väldigt mysigt. Jag har ju känt i några veckor men de är inte tillräckligt kraftiga för att jag ska kunna avgöra om jag bara känner på insidan eller inte. För Johan blir det mer självklart. Antingen så känner han nåt eller inte. Den här veckan är bebisen ca 20 cm lång från huvud till rumpa och väger mellan 465-550 gram.
 
Kost
 Mina rutiner är ganska inrutade just nu när det gäller maten. Speciellt mellanmålen och frukosten är det inte så mycket skillnad på från dag till dag. Jag äter mycket keso. Men så har jag alltid älskat keso och nu har jag nog en period då jag tycker om det extra mycket. En vanlig dag brukar jag ha keso på paltbrödet till frukost, keso på två Finn crisp till morgonmellanmål och keso i fruktsalladen till eftermiddagsmellanmålet. Mums! Som sagt äter jag en skiva paltbröd om dagen. Bra för att förebygga en låg järnnivå längre fram i graviditeten. Det här med tjocka, feta såser smakar fortfarande inte så gott och coleslaw kan jag knappt se utan att bli illamående.
 
Dryck
 Inget att anmärka på. Dricker mest vatten och mjölk nu när det inte är semestertider längre.
 
Övrigt
Nu har jag köpt och börjat använda en hel del mamma-kläder. Byxor är bara av mamma-variant. Det är så fruktansvärt bekvämt och mina vanliga byxor sitter alldeles för tight om magen. Måste bara införskaffa några till nu när hösten nalkas. Magen har äntligen börjat växa lite upptill också men hoppas att "vecket" vid naveln försvinner snart :)

Postat av: mamma

Söt mage :)

Svar: Hihi, tack :)
Anna

2013-08-29 @ 20:15:07
Postat av: Harriet

Så härligt att se. Jag har idag shoppat en del till bebisen här i England. Finns så mycket fint som jag hoppas att ni kommer att tycka om. Kram

Svar: Vad snäll du är, ska bli kul att se vad du har hittat för sött :)
Anna

2013-08-29 @ 21:50:54
Postat av: Johanna

Roligt att se mer bilder! Du ser så lycklig ut:) tycker det är så skoj att läsa om dina bebisuppdateringar. Johan hälsar. Puss

Svar: Jag är väldigt lycklig också, känner det hela tiden. Mitt liv hamnade precis rätt till slut. Tänk alla tonårsår som man gick omkring och undrade när ens liv skulle börja egentligen. Kul att du gillar mina uppdateringar, försöker att det inte ska bli bara bebissnack men ibland är det svårt när man så gärna vill dela med sig :) Hälsa tillbaka! Puss & kram
Anna

2013-08-29 @ 22:03:25
Postat av: Syster

Fina syster! Jag tycker också att det är kul att läsa dina uppdateringar. Och jag vill också känna sparkarna, måste hälsa på snart :)

Svar: Hihi, ja hoppas det finns lite sparkar att känna när du kommer. Just nu kommer de inte allt för ofta som känns på utsidan. Inuti känner jag varje dag :)
Anna

2013-08-29 @ 22:21:52

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: