Pesto Genovese


Pesto Genovese
Fotograf: Anna Guste
Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS

I tisdags gjorde jag för första gången min egen pesto. Det var inte alls särskilt svårt och gott blev det. Nästa gång ska jag nog göra dubbel sats för hela den här burken kommer nog gå åt till pastasalladerna som jag bjuder tjejerna på ikväll. Här har ni receptet:

Ingredienser
1 näve pinjenötter
3 st färska basilikaplantor
2 dl riven parmesano reggiano
2 klyftor vitlök
1dl olivolja
1 nypa salt

Gör så här
1. Finhacka pinjenötterna eller mixa dem
2. Finhacka vitlöken eller mixa den
3. Plocka bladen från basilikaplantorna och mixa dem fint
4. Blanda ingredienserna i en skål tillsammans med oljan och parmesanosten. Peston ska bli jämn och fin, häll på mer olivolja om den verkar för torr
5. Salta efter smak
6. Peston förvaras enklast i en hög, smal burk med ett lager olivolja på. Om man ska förvara den en längre tid är det bäst att frysa in den. Då kan man använda iskubsformar så får man små portionsförpackningar som är enkla att tina.

Enjoy!


Postat av: mamma

Ha en trevlig kväll! Imorgon flyger vi :)

2012-05-25 @ 18:05:50
Postat av: Anna . P

Den var kanongod!!

Tack så hjärtligt för igår, alltid så himla trevligt att ses!!

2012-05-26 @ 09:17:04

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: