Rabarbermuffins

 
Fotograf: Anna Guste
Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
De här godingarna bakade jag för några dagar sedan och de har vi nu med oss på väg till landet. Jag tycker ju att det är så himla roligt att baka så det är lika bra att passa på när det finns fler som kan äta. Det här är muffins med rabarber, vit choklad och citronmeliss :)
 

2 dl mandel
300 g rabarber
200 g smör
3 dl strösocker
4 ägg
2 dl hackad mynta
5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

100 g vit choklad


Skala rabarbern om det behövs och skär den i bitar (0,5-1 cm). Rör smör och socker poröst i matberedare eller med elvisp. Mixa mandeln och rör ihop med smör- och sockerblandningen. Rör i äggen, ett i sänder. Rör i myntan. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke. Blanda i rabarbern i mjölet. Vänd ner i smeten. Fyll muffinsformar till ungefär tre fjärdedelar. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 10–15 minuter om du använder små formar, 15–20 om du använder stora. Receptet räcker till 40 små muffins, eller 14 stora.


Anna trixar: Jag hade ingen mynta men jättemycket citronmeliss så då tog jag det i stället. Och den vita chokladen är inte med i originalreceptet. Jag hackade den grovt och blandade ner hälften i smeten och strösslade resten på toppen av varje muffins :)


Postat av: Elfina ♥

ååh du har så fina bilder så det vattnas i ögonen, haha>! så mkt gott att äta! middagen med svärmor och hennes mat, den maten och desserten hade jag velat hugga in på...mums!!!

Svar: Jag förstår det! Det blev väldigt mumsigt och jag tycker det är så kul att fota mat och bakverk för det blir lätt så vackra bilder :)
Anna

2012-07-20 @ 23:16:56
http://elfinas.blogg.se/
Postat av: Malin - mamma till Savannah

dom där såg goda ut :)

Svar: Testa... man blir inte besviken :)
Anna

2012-07-23 @ 19:52:38
http://Elinorsdotter.blogg.se
Postat av: Beatrix

mm låter väldigt väldigt gott! :)

Svar: Det var det minsann! Kan rekommendera att testa :)
Anna

2012-07-23 @ 21:54:00
http://beatrixmix.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: