Kokosbollar

Mer semesterbakning här hemma. Det senaste har jag bakat dessa kokosbollar. Receptet kommer från boken Baka med barn som vi köpte på Oscars kusiners loppis. Oscar fick inte vara med och baka den här gången, men i framtiden ska vi baka massor tänker jag. Så här lyder receptet för ca 20 st:

100 g smör
3 ägg
2 dl socker
350 g kokosflingor
100 g choklad

1. Smält smöret och låt svalna.
2. Rör ihop ägg och socker, häll i kokosen och det avsvalnade smöret.
3. Blanda samman och bred ut i en bakplåstpappersklädd form (20x30 cm).
4. Grädda i 175 grader i ca 10 minuter.
5. Skär antingen kakan i rutor eller mosa sönder och forma små bollar.
6. Smält chokladen och ringla över.

Båda bilder Canon G16

Jag fick många fler än 20 st av min smet. Nästan dubbelt så många. Men det beror ju såklart på hur stora man gör dem.

Jag doppade halva bollen i choklad istället för att ringla. Jag vet att maken hade som önskemål att de skulle doppas så det blev en kompromiss.

Festade till med lite strössel också som bara ligger i skafferiet annars.

Nytt från Next

Igår fick jag en ny katalog från Next i brevlådan. Såå mycket fint, både till pojkar och flickor. Jag tittar mest på deras barnkläder för där lyckas de extra bra, men det finns fint till vuxen också.

Båda bilder Canon G16

Jag tog några snabba bilder på favoritsidorna. Kommer bli perfekt om vi behöver komplettera med kläder inför höst och vinter till Oscar. Vi har redan ganska mycket som vi har fått från vänner, men vem vet hur fort han växer just nu. Nya skor kommer han definitivt behöva för de han använder mest har redan gått sönder...

Kvarterslunch

Här om dagen orkade jag inte vispa ihop lunch och det fanns inga matlådor i kylen. Johan hade varit en tur hos läkaren medan jag och Oscar lekte på lekplatsen. Då blev jag väldigt sugen på att luncha på vår lokala pizzeria. De har god mat och de har en stor matsal att sitta i. Kebabsallad till mig, pastan ni skymtar la jag endast till för Oscars skull men han ratade den ändå.

Inte ofta jag och sonen hamnar på bild tillsammans så det gäller att passa på.

Samtliga bilder: Canon G16

Oscar ratade som sagt pastan och kebabköttet (grönsakerna brydde jag mig inte ens om att truga med) men Johans pizza norpade han snabbt åt sig en bit av. Det såg ju ut som ett enda stort bröd. Alltså paradiset för Oscar. Den unge herrn har väääldigt långa armar när han siktat in sig på något :)

Playdate och middag

Idag efter lunch och Oscars sovstund tog vi bilen till vänner i Sollentuna för playdate och middag hemma hos dem. De bor nära en lekpark och såklart spanade Oscar in gungorna på långt håll.

Jättesöt och charmig liten lekkamrat som bara är några månader yngre än Oscar. Han drogs direkt till kameran när jag tog fram den.

Liten linslus som så snällt gav mig leksak efter leksak tills jag satt med en stor hög framför mig.

Grillmiddag hör sommaren till! Hamburgare till de stora och korv med makaroner till de små. Väldigt gott, jag tycker hamburgare är en klockren måltid typ alltid :)

Det är alltid roligast att leka med någon annans leksaker och Oscar sprang direkt in och hittade massa skoj. Här har man inte tid att vara blyg minsann.

Samtliga bilder: Canon G16

En mumsig chokladkaka med Rice Krispies till efterrätt satt som en smäck. De små fick vattenmelon och var nöjda med det. Är det semester så är det :)

Utflykt med vänner

iPhone 5s

Här kommer lite bilder från gårdagens mysiga utflykt. Vi började i en lekpark i Älvsjö som vi har gått förbi tidigare men aldrig testat. Väldigt trevlig! Inte så mycket folk heller, antagligen på grund av semestertider. Vi mötte upp en annan familj från föräldragruppen. Det skiljer bara några dagar i ålder på pojkarna.

Jag var lite skeptisk till en början men det var faktiskt skönt att ta cyklarna dit. Oscar fick åka i sin vagn bakom Johans cykel. Bra köp! Också där får jag erkänna att jag var skeptisk till en början. Jag var rädd att den mest skulle bli stående och ta upp plats i garaget men den har använts ganska flitigt.

Canon G16

Hela gänget cyklade vidare till ett fik i närheten av lekparken, Fru Marias bak, och åt lunch. Oscar fick en smörgås med leverpastej, Johan västerbottenpaj och jag tog en sallad som var väldigt fräsch och god. Machésallad, sharonfrukt, copa-skinka, mozzarella, olivolja och bröd.

Oscar tog genast för sig av sin macka. Här kan man inte vänta en endaste sekund när det vankas bröd. Vi tog in några bullar till efterrätt och de skrek han efter på en gång. Antingen har han fattat att det smakar sött eller så såg det "brödet" mycket roligare ut. Han fick smaka några bitar i alla fall annars skulle lugnet vara förstört. Får se hur länge till vi kan lura honom undan från riktig fika...

Idag blir lite fixa runt om kring huset och sen besök hos några vänner som köpt och flyttat in i ett nytt hus.

Bubbelvatten & kissa pottan

Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L

Oscar smakade bubbelvatten när vi var på Baldersnäs för några dagar sedan och tyckte det var jättefestligt. Idag smakade han igen och då var det en lite skräckblandad förtjustning. Eller, han blev inte rädd men gjorde ordentliga girmaser när han druckit men ville genast ha mer.

Dagens stora grej är att Oscar har kissat på pottan för första gången! Så duktig kille! Han förstår nu när man säger att det är dags för pottan och går då till toalettdörren. Han verkar tycka det är lite kul för han vet att när han sitter där så får han titta i en färgglad liten bok med olika fordon i. Den får han bara titta i när han sitter där.

I alla fall så gick vi dit strax efter dagens middag (färsk tortellini med tomat/chili/vitlök-sås, parmaskinka och mozzarella. Mums!) och efter bara några minuter så hörde jag något men jag vågade knappt hoppas på att jag hade hört rätt. Men han reste sig direkt efter och ville nyfiket titta.

Jag vet att det är lååång lång väg kvar till att ens vara i närheten av att vara blöjfri och det kan säkert dröja innan det blir rätt igen men det känns ändå som en stor vinst :)

Sista timmen hem

iPhone 5s

Om en timme är vi hemma igen i Segeltorp. Det ska bli lite skönt trots att vi har haft många jättefina dagar i Nössemark. Även om inte vädret alltid varit på topp så har umgänget och utflykterna varit det.

Nu blir det kola som jag köpte i Baldersnäs igår och en bok sista biten innan vi är hemma :)

La Familia

iPad air

Det blev en spontan "groupie" på min lilla familj här på landet igår. Vi har det fint men vädret kunde vara bättre såklart.

Idag har vi plockat kantareller i skogen. Oscar fick rida på Johans rygg och när vi kom hem blev det en typisk sommarlunch på altanen med varmrökt lax och kokt potatis. Semester är härligt. Snart är vi hemma igen och då ska ny garageport installeras :)

Semester på landet

Skörd från min mammas odlingar på landet. Lyx när den är som bäst!

Semestern är i full gång och vi har haft vänner på besök i sommarstugan i några dagar. Mycket har hänt och såklart när man är några barnfamiljer så är det inte alltid glada miner med trots och allt vad det heter. Men vi har haft väldigt mysigt och trevligt!

Dessa två pojkar alltså. Det har varit lite kiv men de har också kunnat sitta lugnt bredvid varandra korta stunder och tittat på "lilla datorn". Så söta. Ludvig är precis dubbelt så gammal som Oscar.

Vi har ätit många goda måltider, iPhonen fångade bara hamburgaren och klyftpotatisen som vi tillagade på grillen då vi hade strömavbrott i några timmar en av dagarna.

iPhone 5s

Vi gjorde en del utflykter. Den lokala lekplatsen fick besök, lanthandeln och campingen tog vi en promenad till, en dagstur till Stömstad och såklart in i djupa skogen för lek i bäcken. Härliga semesterdagar med lagom många aktiviteter tillsammans med fina vänner :)

Kinapuffkakor

Jag tycker att det är så kul att baka inför sommaren och semestern. Det är roligt att ha med hembakt att bjuda på till fika när vi reser hit och dit. Jag har tidigare som ni kanske läst bakat muffins till Oscar. Nu har det även blivit några kinapuffskakor som blev riktigt smarriga. Tror jag måste göra en till sats för vi gav bort några i present till vänner. Receptet har jag hittat hos Bakverk och fikastunder.

100 g rumsvarmt smör

2 dl mjöl

1 msk mjölk

1 pkt kinapuffar (185 g)

Vispa mjukt smör, farinsocker och sirap krämigt. Vispa ner ägget. Rör ner vaniljsocker, kakao, bakpulver och mjöl. Rör ner mjölk och till sist kinapuffar så att allt blandar sig. Klicka ut små kakor över två plåtar med bakpapper (ca 15-18 st) Grädda varje plåt för sig i 225 gr i 6-8 min. Ta ut dem strax före att de bränns på toppen. Låt svalna helt.

Pannkakshuset

Idag tog vi en tur in till Söder och Pannkakshuset som ligger på Ringvägen. Vi hade hittat det genom Barn i stan-appen. Perfekt med en lekhörna som Oscar kunde greja i och rymma från i väntan på att lunchen skulle bli färdig.

Oscar fick en smarrig barnmeny och kunde inte vänta utan högg in på en gång!

Jag och Johan åt varsin galette med kyckling, mozzarella, valnötter, rödlök och pesto. Jättegod!

Oscar verkade mer än nöjd med dagens utflykt :)

iPhone 5s

Tyvärr orkade vi inte varsin crêpe till efterrätt utan fick dela. Hasselnötskräm och banan. En klassiker som aldrig är fel. Oscar fick smaka både banan och Nutella, ibland får man göra undantag :)

Allt som allt ett väldigt trevligt ställe. De använder bara ekologiska produkter och man kan få pannkakorna både laktos- och glutenfria. Man kan till och med boka bord om man vill vara på den säkra sidan. En lagom semesterutflykt för dagen!

Tyvärr glömde jag kameran hemma så ni får stå ut med iPhone-bilder...

Semesterbubbel

Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L

I söndags firade jag och Johan in semestern med Champagne, egna jordgubbar och praliner på verandan.

Just nu gäller det att ta varje tillfälle i akt att lyxa till vardagen lite. Semestern har inte direkt börjat på bästa sätt. Regnet bryr jag mig inte så mycket om så länge det är varmt och inte är ihållande hela sommaren. Men grabbarna är sjuka också. Johan mer än Oscar. De har inte varit helt friska på länge nu och det börjar verkligen tära. Vi har lång semester ihop men jag hoppas att det blir en förbättring snart snart snart.

Idag tar jag och Oscar en tur till Skärholmen för ytterligare en dos TBE-vaccin så att lilleman är kittad inför resten av sommaren :)

Ett busfrö

Oscar har blivit ett riktigt busfrö stundtals. Han kastar leksaker och skrattar när man säger nej. Just ordet nej triggar honom har jag märkt och han skyndar sig alltid med att fortsätta buset innan man hinner fram till honom. Till exempel att kasta matlådor genom köksdörren ut på trappen, äta sand/sten, slänga mat från bordet, ta i den varma ugnen eller kasta leksaker.

Han har också börjat bitas. Både mig och Johan. Idag då jag var med honom på Huddinges öppna förskola så försökte han bita flera barn som hade leksaker han ville ha eller bara stod i vägen för honom. My God, det är svettigt och är en pärs lite då och då.

Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L

Men han är också supergullig och mysig. Han har upptäckt naveln. Både sin egen och andras. Han kan när som helst springa fram till en och vilja att man drar upp sin tröja så att han kan trycka in ett finger i naveln. Lite jobbigt om man är bland folk och har klänning på sig... Då får pappa Johan ställa upp eller försöka hitta något som distraherar.

I natt sov Oscar såå duktigt. Han vaknade i sin säng 07.10 och var kvar där ett bra tag till. Låg och drog sig och pratade lite för sig själv. Först kl 07.50 gick vi upp och började göra frukost och det var mest för att jag kände att rutinerna blir knas om vi väntar för länge. Vem vet hur länge han hade kunnat ligga kvar?

En grej till. Oscar har sett en reklamfilm på TV med katter några gånger. Det är reklam för flygresor.se och det springer omkring massa söta kattungar i flygdress. Oscar älskar ju katter. Nu känner han till och med igen sången som är med i reklamen. Om han hör den och är i ett annat rum så kommer han springandes. Idag i bilen kände han också igen den och gav till ett litet tjut. Fantastiskt gulligt tycker jag :)

Morotsmuffins

Den här första semesterdagen har varit ganska så lugn. Mina killar är båda sjuka, den store mer än den lille. Det blev några lättare ärenden och en lunch på kafé men annars har vi varit hemma. Jag passade på att baka morotsmuffins till Oscar som jag tänkte ha med i sommar då det ska fikas.

Jag fick receptet från en av mammorna i föräldragruppen och de går hem hos Oscar. Kul att göra något som bara är till honom och som känns lite nyttigare än vanlig fika. Här kommer receptet!

4 dl vetemjöl (240 g)
2 dl havrekli eller havregryn (90 g)
1 krm salt
2 tsk bakpulver
1 msk kanel
0,5 dl råsocker eller strösocker (45 g)
4 dl finriven morot (3-4 morötter, totalt 160 g)
1,5 dl rapsolja
2 dl naturell yoghurt
2 ägg

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Rör ihop vetemjöl, havrekli, salt, bakpulver, kanel och socker i en bunke.
3. Skala och riv morötterna fint och tillsätt dem tillsammans med olja, yoghurt och ägg. Rör ihop till en smet. Klicka ut i formar.
4. grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter tills muffinsen fått fin färg. Servera som de är eller med smör och ost.

Annas kommentar
De blev himla bra tycker jag och Oscar satte i sig en i rasande takt. Jag fick ut 18 st lagom stora. Jag tror att det skulle bli bra om man serverar med lite vispad grädde och jordgubbar (eller andra bär) om det ska kännas festligt. Jag tog lite mindre socker än vad som står i receptet och istället för rapsolja använde jag solrosolja för det var vad jag hade hemma.

Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L

Jag tycker verkligen om mina muffinsplåtar. Muffins och cupcakes får en fin form och ingen risk att de någonsin flyter ut under gräddningen!

Tre sista från jobbet

Semester! Åtta veckor hemma med min familj och inget jobb i sikte. Här kommer tre bilder från sista jobbveckan.

Min avdelning hade köksvecka och stod därför för onsdagsfikat. Vi köpte bottnar och fyllning från Mathem och byggde ihop tre sommartårtor. Gott!

Jag hade massor av stenar att kontrollera. Kul men lite stressigt.

iPhone 5s

Lunch vid thaikiosken i Zinkensdamm. Jättegott och man får så mycket mat att det räcker till två portioner. Jag tog min mat i take away-lådor just för att kunna spara hälften till nästa dag.

Så nu är det alltså semester och jag kommer inte tänka jobb på ett bra tag. Såå härligt :)

Sommarväder!

Alltså ser ni vilket väder det blir idag och imorgon?! Det är fantastiskt att vi har fått lite högsommar bara sådär. Man ska inte klaga men 30 grader är ändå lite för varmt för mig. Får tänka på att jag sällan kan sitta still i värmen utan måste jaga efter en liten Oscar. Men fylla hans lilla pool och ställa den i skuggan så blir det nog bra. Hoppas jag också får plats att sitta i den :)

Igår var vi på poolparty hos en av Johans kollegor. Väldigt trevligt! Jag ska se om jag fick några okej bilder att visa senare.

London baby!

Alltså det var ju längesedan vi var i London nu men jag har bara inte orkat gå igenom bilderna. Men här gör jag ett första försök. Jag åkte med två andra småbarnsmammor och vi började resan med en tidig middag på Arlanda flygplats.

Quesadillas med kyckling på O'learys var inte så dumt minsann och såklart ett glas vin till.

London alltså. Vilken härlig resa det blev. Tre mammor på vift. Med bara shopping i sikte. Kan det bli mer rätt? En sån resa var verkligen vad vi alla behövde efter långa mammaledigheter. Få hämta energi och kraft.

Flygresan gick bra och väl framme i London åt vi ytterligare en middag på The Tyburn nästan bara runt hörnet från vårt hotell i stadsdelen Marleybone.

Canon G16

Toast och äppeljuice innan vi gick till hotellet för att sova. Shoppingenergi till nästa dag var viktigt att få! Vi skulle börja morgonen på Primark.