Kokosbollar

 
Mer semesterbakning här hemma. Det senaste har jag bakat dessa kokosbollar. Receptet kommer från boken Baka med barn som vi köpte på Oscars kusiners loppis. Oscar fick inte vara med och baka den här gången, men i framtiden ska vi baka massor tänker jag. Så här lyder receptet för ca 20 st:
 
100 g smör
3 ägg
2 dl socker
350 g kokosflingor
100 g choklad
 
1. Smält smöret och låt svalna.
2. Rör ihop ägg och socker, häll i kokosen och det avsvalnade smöret.
3. Blanda samman och bred ut i en bakplåstpappersklädd form (20x30 cm).
4. Grädda i 175 grader i ca 10 minuter.
5. Skär antingen kakan i rutor eller mosa sönder och forma små bollar.
6. Smält chokladen och ringla över.
 
Båda bilder Canon G16
 
Jag fick många fler än 20 st av min smet. Nästan dubbelt så många. Men det beror ju såklart på hur stora man gör dem. 
 
Jag doppade halva bollen i choklad istället för att ringla. Jag vet att maken hade som önskemål att de skulle doppas så det blev en kompromiss. 
 
Festade till med lite strössel också som bara ligger i skafferiet annars.

Postat av: Johanna

Formade du dem till bollar efter du gräddat eller före? Puss

Svar: Efter, konstigt men det funkade :)
Puss
Anna

2015-08-04 @ 22:25:39

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: