Morotsmuffins

Den här första semesterdagen har varit ganska så lugn. Mina killar är båda sjuka, den store mer än den lille. Det blev några lättare ärenden och en lunch på kafé men annars har vi varit hemma. Jag passade på att baka morotsmuffins till Oscar som jag tänkte ha med i sommar då det ska fikas.
 
 
Jag fick receptet från en av mammorna i föräldragruppen och de går hem hos Oscar. Kul att göra något som bara är till honom och som känns lite nyttigare än vanlig fika. Här kommer receptet!
 
4 dl vetemjöl (240 g)
2 dl havrekli eller havregryn (90 g)
1 krm salt
2 tsk bakpulver
1 msk kanel
0,5 dl råsocker eller strösocker (45 g)
4 dl finriven morot (3-4 morötter, totalt 160 g)
1,5 dl rapsolja
2 dl naturell yoghurt
2 ägg
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Rör ihop vetemjöl, havrekli, salt, bakpulver, kanel och socker i en bunke.
3. Skala och riv morötterna fint och tillsätt dem tillsammans med olja, yoghurt och ägg. Rör ihop till en smet. Klicka ut i formar.
4. grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter tills muffinsen fått fin färg. Servera som de är eller med smör och ost.
 
Annas kommentar
De blev himla bra tycker jag och Oscar satte i sig en i rasande takt. Jag fick ut 18 st lagom stora. Jag tror att det skulle bli bra om man serverar med lite vispad grädde och jordgubbar (eller andra bär) om det ska kännas festligt. Jag tog lite mindre socker än vad som står i receptet och istället för rapsolja använde jag solrosolja för det var vad jag hade hemma.
 
Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
 Jag tycker verkligen om mina muffinsplåtar. Muffins och cupcakes får en fin form och ingen risk att de någonsin flyter ut under gräddningen!

Postat av: ɑ n n i k ɑ

Mums :D

Svar: Jaa, perfekta för små magar också om man inte vill att de ska äta för sött :)
Anna

2015-07-07 @ 14:51:24
http://blogofphoto.webblogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: