Sofie 8 månader

(null)

(null)


Sofie har blivit 8 månader! Hon är en social bebis som har roligast när andra bebisar och vuxna är på plats. På vardagar när hon och jag är hemma kan hon lätt bli uttråkad och grinig. Om vi då går till öppna förskolan så blir hon på mycket bättre humör.

I måndags var vi på BVC för en vanlig kontroll. Hon vägde 8960 g och var 71,5 cm lång. Sofie har också haft sin första feberperiod. Den varade i 2,5 dygn så det berodde nog inte på tänder. Men hon fick heller inga utslag så det var nog inte tredagarsfebern.

Det är mycket som händer med grovmotoriken nu. Hon försöker klappa händerna och vinka. Hon drar sig fram riktigt bra men det syns tydligt att hon vill krypa. Hon drar sig upp på knä mot olika lägre höjder. Om jag sitter på golvet så tar hon tag i mina ben, drar sig upp på knä och när jag tar ett stadigt grepp om henne så ställer hon sig upp. I morse hittade jag henne stående mot sin gåstol. Det såg så vingligt ut så jag hann inte fota. Jag tror att hon kommer krypa snart och gå tidigare än Oscar gjorde.

Finmotoriken blir det också en hel del övning på. Vid måltider brukar jag ge henne ärtor, majs eller brödbitar att pilla med. Annars är det ibland omöjligt att få i henne mat för hon börjar till slut hoppa otåligt och vifta med händerna men om hon själv har något att greja med så kan jag smyga in skedar med mat under tiden.

Oscar brukar säga att han och Sofie är lika busiga. Och ja, hon vet vilka ställen hon inte får krypa till. Skorna vid ytterdörren och badrummet. När jag säger till med en viss stämma så får hon en busig och beslutsam blick och drar sig därefter fram ännu snabbare mot sitt mål. 

Strax efter att hon blev sju månader så fick hon två tänder i den nedre tandraden. Jag misstänker att det är fler på gång för det dregglas massor, allt ska in i munnen, kinkiga kvällar och hon hade feber i några timmar här om kvällen.

Apropå kvällar så kan hon vakna upp mycket mellan kl 20-23 för att sedan lugna ner sig lite. Vet inte om det beror på tänderna eller något annat.

Sofie "pratar" och jollrar mycket när hon är på gott humör. Helt underbart att lyssna på och det glädjer så mycket. Även tidigt på morgonen.

Hon tycker redan att iPhone och iPad är roligt. Det är inte så att hon får titta men så fort hon ser min telefon eller om Oscar sitter med sin padda i närheten av henne så är det lååånga armar som vill ta tag.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Bilder: iPhone 6s




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: