Vegetariska dagen

 
 
Imorgon är det 1 februari och det betyder att min mamma fyller år! Det betyder också att det är vegetariska dagen. Därför tänkte jag passa på att tipsa om gårdagens middag som blev just vegetarisk. Vegobollar med jasminris och ajvarröra. Receptet på bollarna hittade jag hos Portionen under tian.
 
6 dl kokta kidneybönor
1 dl solroskärnor
1 dl havregryn
1 gul lök
1 msk soja
peppar
olja att steka i
 
Mixa solroskärnorna fint i en mixer. Lägg över i en separat bunke.
Mixa kidneybönorna och havregrynen. Blanda ned i bunken med frömixet.
Riv den gula löken fint, blanda i. Slå på soja och peppar.
Rulla till bollar, blir ca 20 stycken. Stek på medelvärme i olja.
 
Jag serverade vegobollarna med jasminris och en röra på ajvar, crème fraiche, salt och peppar. Valfria grönsaker. Det blev gott! Oscar smakade men tyckte inte om vegobollarna. Men det är roligt att han har blivit så duktig på att smaka åtminstone. Gillar man inte så gillar man inte. Det viktiga är att man smakar tycker jag, sen går det ju såklart inte att tvinga de dagar då det bara är stopp. Men prova dessa veganska köttbullar vetja. De var enkla att göra. Och billiga. Och nyttiga :)
 
 
 
 
Bilder: Canon EOS 7D + EF 24-70 mm 1:2.8 L 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: