Semmeldagen

 
 
Så här blev kvällen igår när vi firade semlans dag. Jag köpte med mig det som saknades för att göra en semmelkladdkaka. Mandelmassa och grädde. Oscar och jag gick raka vägen hem från Smarta barn och började baka. Det fanns wienersemlor i affären men jag var lite sugen på att baka så därför fick det bli så. Det var kul och tänk vilken energi man kan få när man väl har bestämt sig för något.
 
Sen lagade jag stuvade makaroner och köttbullar till middag. Eller, köttbullarna tog jag faktiskt från frysen. Det är min pappa som har gjort dem och vi fick med oss en påse hem vid jul. Det är verkligen världens godaste köttbullar.
 
Här kommer receptet på kladdkakan. Jag tycker gott man kan baka den året om.
 
150 g smör
100 g mandelmassa
1 msk kardemumma grovmalen
2 ½ dl strösocker
3 st ägg
2 ½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
 
grädde
mandelflagor
florsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Riv mandelmassan. Rör samman alla ingredienser till kakan i en bunke. Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en springform. Smöra insidan av kanterna. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen ca 23-25 min. Låt kakan kallna. 
Rosta mandelflagor i en torr stekpanna, låt svalna. Pudra florsocker på den kalla kakan och lägg på den rostade mandeln. Servera med vispad grädde.
 
Annas kommentar
Receptet är gjort för en springform som är 20 cm men jag gjorde i en som är 24 cm. Då kan man tänka på att kakan inte böver vara inne lika länge i ugnen så håll koll! Min kaka blev tyvärr för torr. Jag fick tipset att när kladdkakan har fått en 0,5-1 cm torr kant runt om så ska man ta ut den och ställa kallt. Då blir det tydligen perfekt. Det ska jag testa nästa gång!
 
 
 
Bilder: Canon EOS 7D + EF 24-70 mm 1:2.8 L 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: