Magen vecka 35

 
Ungefär 5 veckor kvar till BF...
 
Det var alldeles för länge sedan jag skrev något om graviditeten nu. Veckorna bara rusar iväg. Imorgon går vi in i vecka 36 så jag tänkte passa på att visa bilden från förra helgen. Då var jag kalasklädd för att vi firade att jag och min mamma hade fyllt år. Eftersom vi byter vecka på lördagar så försöker vi ta bilder på magen då eller på söndagen för att få hyfsat fina bilder i dagsljus. Det är ju så svårt att få till på vardagar den här årstiden.
 
Just nu känner jag mig ganska svullen i kroppen. Sepciellt om fötter, smalben och fingrar. Innan kunde det komma och gå lite men nu känns det som att det är samma lika varje dag. Vid ett tillfälle för några veckor sedan fick jag flimmer för ögonen på eftermidagen när jag satt i soffan och läste för Oscar. Det var som att jag hade tittat rakt in i en lampa men ljusfläckarna försvann aldrig. Till slut fick jag lägga mig i ett mörkt rum och vila ett tag. Då blev det bra igen. Antagligen bara trötthet. Annars, om man också har högt blodtryck, så kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning men jag har som tur är bra blodtryck.
 
Just det, förra gången skrev jag lite om namn till bebisen och att vi inte har så mycket bra på listan. Det har vi fortfarande inte men varje gång jag frågar Oscar vad han tycker att bebisen ska heta så säger han: "Baby Ha-ha". Enligt honom finns det någon på Youtube som heter så men det har jag missat. Roligt är det i alla fall :)
 
Det senaste har jag rensat garderober här hemma. Det är kul när man kommer igång! För att få till en tom garderob att lägga bebiskläder i så behövde jag slänga en del och sortera om. Vilket såklart ledde till att fler garderober behövde rensas för att få in det som skulle sparas. SÅ skönt när det blir ordning på flera ställen! Nu har också Elfa-korgarna kommit och fått flytta in i bebisens garderob. Alla de minsta kläderna är tvättade och inlagda :)
 
För några helger sedan köpte vi en ny vagn. Det blev en gråmeleard Britax Go Big. Jag tror den kommer bli jättebra. Vi ska låna en bedside crib av Johans syster också. Annars är det mer mentala bitar inför förlossningen som behöver förberedas. Förlossningsbrevet ska skrivas... Färska upp profylaxkunskaperna. Väskor ska packas. Storkok med matlådor ska göras så Johan har mat att ta med sig till sjukhuset.
 
Mitt järn har sjunkt lite så nu får jag knapra på ännu fler tabletter om det funkar med magen. Än så länge går det bra och på senaste MVC-besöket så hade värdet faktiskt blivit mycket bättre! Jag har sedan länge gått upp mycket mer i vikt än vad jag gjorde totalt med Oscar. Det känns lite sådär. Jag kan bara hoppas att jag har lika lätt att bli av med det som sist. Annars var resten bra när vi var på MVC senast. 
 
Och just det. Det där mörka strecket som jag hade på magen förra graviditeten har börjat träda fram nu. Jag tycker att det blir mörkare och mörkare ju längre tid som går och nu börjar det också synas ovanför naveln.
 
MIna fingrar har börjat göra ont på natten. Man kan få karpaltunnelsyndrom när man är gravid så jag tror att det är det jag har fått. Om det gör att jag inte kan sova ordentligt så tyckte barnmorskan att jag ska gå till en arbetsterapeut för att få skenor att sätta på händerna som gör att man håller dem raka. Vi får se hur det går.
 
Tydligen har jag börjat snarka riktigt förfärligt. Jag har köpt en näsutvidagre på apoteket som verkar funka bra. Tyvärr är den lite störande efter några timmar på natten så jag använder den inte hela tiden. Det är ofta något annat som gör att jag vaknar. Mina fingrar, Oscar eller ont i halsen (är förkyld) och då blir näsutvidgaren droppen som gör att jag inte kan somna om. Men jag rekommenderar den ändå. Gällande snarkningarna så är det lite roligt. Jag har träffat två barnmorskor det senaste och båda har sagt något i stil med att maken antagligen får igen nu. De har inte varit så brydda över det helt enkelt. Haha.
 
Nu börjar jag känna att bebisen tar mer och mer plats där inne i magen. Den bökar runt ordentligt vissa dagar. Jag blir mätt snabbare och känner ibland av den där klumpen i halsen direkt efter mat, samma som jag hade första halvan av graviditeten. Klumpen har nog med magmunnen att göra för jag känner också av mer halsbränna. Det börjar bli svårare att sitta på golvet och leka med Oscar. Vissa dagar är magen bara i vägen känns det som och det är inte alls skönt. Jag känner av fogarna/bäckenbotten om jag har suttit eller legat en längre stund. Då blir det några stapplande steg innan kroppen kommer igång igen.
 
Det var nog det för den här gången. Det blev en hel del! Så är det när man inte tar sig tiden att skriva oftare.
 
 
 
Bilder: Canon EOS 7D + EF 24-70 mm 1:2.8 L 

Postat av: Mamma

Älskade Anna ❤

2018-02-09 @ 22:18:46

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: