Cookies in a jar

 
Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Här kommer ett finfint tips som jag har lånat från Made by Mary. Jag gav den här till en blivande brud på hennes möhippa då alla tjejer skulle ta med en present som hon sen skulle gissa vem som hade givit vad. Och eftersom jag älskar att baka så tyckte jag det var en passande present. Att hon dessutom kan göra och äta kakorna sen är ju ett fint plus i kanten. Jag kommer absolut göra cookies in a jar flera gånger och ge bort på till exempel middagar och födelsedagar. Ett tips bara. Slå inte in i presentpapper för då blandas ingredienserna runt i burken och det blir inte lika fint. Lägg hellre i en fin påse med lite silkespapper.
 
Ingredienser
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl havregryn
2,5 tsk vaniljsocker
2,5 tsk bakpulver
2,5 dl farinsocker
2,5 dl av valfri smaksättare
 
Exempel på smaksättare
torkade blåbär/tranbär
vit choklad
mjölk- eller mörk choklad
 minidumle, nonstop eller M&M
nötter
mandlar
 
Gör så här:
1. Lägg alla ingredienser som ska vara i burken i olika lager. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och lägg i botten, varva sedan resten av ingredienserna, avsluta med smaksättare. Choklad bör hackas i mindre bitar om du inte hittar små chokladchips som på bilden.
 
2. Sätt ett band eller snöre runt burken och sätt fast en fin lapp med instruktioner till Kaka på burk/cookies in a jar.
 
Instruktioner
225 gram rumsvarmt smör rörs samman med 1 stort ägg till en smidig och krämig massa. Blanda alla ingredienserna i cookies in a jar i en skål och rör sedan ner i smör- och äggmassan. Låt kakdegen vila i kylskåp i en timma och forma till bollar. Lägg på plåt och platta till något på toppen.
Grädda i 190 grader, mitt i ugnen i ca 10-15 minuter, eller tills kakorna flytit ut och fått en lätt gyllenbrun ton i kanterna. Låt svalna helt på galler.

Postat av: mamma

Det ser jättefint ut! Blir nog goda kakor :)

Svar: Hoppas på det :)
Anna

2013-02-12 @ 16:40:37

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: