Fotoskolan - del 3


Den här veckan handlade fotoskolan om manuella inställningar. Vi skulle med hjälp av att ställa in bländaren, slutartid och ISO ta bilder som är sommar för oss. Mitt motiv kanske inte är det allra självklaraste för alla men för mig är det här halsbandet jättemycket sommarkänslor. Använde det hela förra sommaren och det har redan fått vara med några gånger det här året.

Fotoskolan
Bländartal: 5,6
Exponeringstid: 1/200
ISO: 800

Fotoskolan
Bländartal: 10
Exponeringstid: 1/15
ISO: 200

Fotoskolan
Bländartal: 20
Exponeringstid: 1/5
ISO: 200

Jag tyckte det var svårt den här veckan och hade lite problem att få bra bilder. Innan har jag ju bara lekt med ISO:t. Men nu gick jag över till det helt manuella programmet för att kunna ställa in dem som jag ville. Det var många bilder som blev för mörka och många som blev för ljusa. Men till slut fick jag tre bilder som är ganska lika, förutom skärpedjupet vilket var det jag ville leka med. Man kan säga att jag har lärt mig att alla de här tre begreppen verkligen hänger ihop och ändrar man det ena så måste man oftast ändra något annat också om man inte vill ändra utseendet helt i sin bild.

Jag måste definitivt öva mer på det här men det är kul att ha fått en liten hum om hur det fungerar :)


Postat av: Kamomilla

Visst är det kul? Det kan jämföras med att köra bil- ju mer man övar desto duktigare blir man ! :) Och har man inte koppling och gas och broms under kontroll, så går det inte att köra ;)



Det tar tid, jag vet, men fliten belönar sig!! Själv undviker jag att ha ett högt ISO-tal, det ger gryniga bilder (jag ska ju sälja mina så där gäller kvalitet) Svaret till det är att använda stativ :)För hemmabruk i vanlig webbstorlek går det utmärkt att ha ett högt iso.



Fina bilder på ett fint smycke!

2011-07-11 @ 19:44:57
http://lillakamomilla.blogspot.com
Postat av: Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge!

Övning ger färdighet och det är verkligen toppen att du provar dig fram och upptäcker de manuella inställningarnas möjligheter, så kör på bara! :-) Jättebra att du upptäckte skärpedjupet hur det förändras, för det är just där din fråga om bokeh kommer in. Ha ett så litet bländartal som möjligt, allra helst ska man ha ett ljusstarkt objektiv, som min med bländare 1,4. Då blir bakgrunden riktigt oskarp och utav ljuskällor i bakgrunden kan man då få vackra cirklar. :-)



Länkar läxan!

2011-07-11 @ 23:24:32
http://myhappydays.se
Postat av: sussi

Jätte fina bilder verkligen, har du gjort smyckerna själv? / Sussi

2011-07-12 @ 20:44:26
http://suszii.blogspot.com

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: