Sofie 11 månader

(null)


Åå, nu är hon så nära ett år. 11 månader och jag har bara ett litet tag kvar att vara mammaledig. Jag längtar inte tillbaka till jobbet den här gången. Men jag längtar efter ordentligt med sömn.

Nu känns det som att det inte är långt kvar tills hon går. Hon går några små sträckor själv varje dag nu. Ca 3-5 steg blir det varje gång och hon älskar att gå när man håller henne i händerna. Hon klarar det till och med bra när man håller i bara en hand. Gåvagnen är populäraste leksaken just nu. Eller om vi pratar kul grejer att leka med så älskar hon också alla sorters snören. Speciellt snörena på ett par gröna byxor hon har eller snörena på mina och Johans kängor. Hon skulle släpa med sig kängorna kring halva huset om hon fick. Hon blir arg som ett bi när man tar dem ifrån henne. Smutsiga kängor är ju inte den bästa leksaken...

Och vet ni! Hon tar äntligen napp! Det hände när vi hade kalas för Oscar i januari. Då blev hon väldigt intresserad av äldre kompisen Rasmus napp. Hon skulle ta den hela tiden så jag tog fram hennes egen och hon hade den i munnen resten av kalaset. Dagarna efter hade hon den kortare stunder men det funkade inte på natten men sen blev det mer och mer så nu är hon ett nappbarn. Jag är jättenöjd över det. Visst, det kommer antagligen bli en kamp när hon ska sluta om några år men att hon tar den betyder just nu att hon förhoppningsvis inte tar tummen och att hon har lättare att somna om och att jag har kunnat sluta amma. Så det där med att ta in på hotell för att vänja av henne behövdes inte.

Sofie tycker det är roligt att leka med nappen. Hon sätter den i min mun för att sen försöka ta tillbaka den. Hon älskar också tittut-lekar och när Oscar gömmer sig under matsalsbordet. Hon blir så glad när hon hittar honom. Favoritleksaker är hammare, marackas och Diddi-skallran men hon gillar också böcker. Och såklart allt som Oscar har. Och rota i lådor.

Sofie börjar förstå mer och mer nu och det är verkligen jättekul! Här kommer några exempel:
- Borsta tänderna
- Nappen
- Nallen
- Oscar, mamma, pappa 
- Klappa händerna
- Vissa leksaker 

Hon har fortfarande bara två tänder. Jag undrar när nästa kommer egentligen... tycker det är ett konstant kli i munnen. Det skulle vara kul med mer tänder så att hon får lättare att tugga sånt som är lite mer hårt. Typ gurka och äpple. Jaja, hon har väl sina 20 när hon är 3 år i alla fall.

Och just det, Sofie har haft tofspremiär :)


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Bilder: iPhone 6s


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: