Vecka 21

 
OJ vad tiden går! Nu kommer äntligen en liten uppdatering om livet med en bebis i magen. Som rubriken lyder är jag alltså i vecka 21 nu och det betyder att mer än hälften av graviditeten har gått. Jag tycker faktiskt att tiden rusar fram.
 
 
Så... hur mår jag nu?
 
Jag mår definitivt bättre än för några veckor sedan. Illamåendet är i princip borta. Det gör sig bara påmint om jag äter någon mat som inte landar bra i magen. Stekt mat är till exempel svårt ibland. 
 
Halsbrännan blev bättre ett tag men har nu börjat komma tillbaka igen. Två tugg-Samarin brukar hjälpa.
 
Det här med pigghet och att orka är svårt. När jag var gravid med Oscar kan jag inte minnas att jag var så trött men nu med ett barn utanför magen och ett inuti så är liksom livssituationen en helt annan. Oscar har dessutom börjat vakna en del på nätterna. Jag går upp minst en gång per natt till honom, ofta två eller tre gånger. Så det där med energin går verkligen upp och ner just nu.
 
Magen är definitivt större än första gången jag var gravid. Ibland tänker jag att "herregud, var ska det här sluta?". Jag måste plocka fram lite bilder och jämföra.
 
Sedan ungefär en vecka tillbaka har jag kunnat känna bebisen röra sig där inne. En gång tyckte jag att det kändes även utanpå magen men Johan har ännu inte kunnat känna något, men det kommer han nog kunna göra när som helst nu.
 
Vi har varit på rutinultraljud (RUL). Där tyckte barnmorskorna att de såg ett hål i hjärtat så vi fick en remiss till läkare på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Det var jätte jättenervöst när vi var där och innan vi kunde se ett hjärta slå. Jag hade haft ont i magen hela natten innan så jag var nästan övertygad om att vi inte skulle få se en levande bebis. Hemskt. Läkaren kunde som tur var inte bekräfta det som barnmorskorna såg men vi har ändå fått en tid till barnkardiologen för att vara på den säkra sidan.
 
Järnvärdet har blivit lite bättre. Jag äter tillskott varannan dag och kommer nog behöva fortsätta med det resten av graviditeten också.
 
Jag vill boa in mig mer i vårt hem. Jag är sugen på att rensa, ordna och strukturera upp det mesta. Tyvärr krockar det med bristen på energi. Det är synd när hjärnan och kroppen inte vill samma. Och när allt det vardagliga med matlagning, disk, tvätta och natta är gjort så är energin ofta som bortblåst. Det jag är mest sugen på just nu är att rensa ur garderoberna i gästrummet för att ge plats åt bebisens kläder. Som det ser ut nu finns det inget ledigt utrymme någonstans men jag vet att vi har massa skit som kan slängas eller lämnas till insamling. Lite i taget får det bli :)
 
 
Bilder: Canon EOS 7D


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: