Marängtårta

 
Jag täntke dela med mig av receptet på marängtårtan som vi gjorde till min pappa när vi firade honom för två veckor sedan. Receptet hittade jag på Ica men har justerat det något.
 
Ingredienser
3 marängbottnar
150 g mjölkchoklad
5 dl vispgrädde
250 g hallon (tinade eller färska)
 
Garnering
½ liter jordgubbar
2 dl färska hallon
 
Mjölkchokladtryffel: Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp 1 dl av grädden och häll över chokladen, låt stå ca 5 minuter.
 
Vispa eller mixa chokladtryffeln slät. Låt stå kallt i 3-4 timmar.
 
Hallongrädde: Vispa resten av grädden lätt. Blanda försiktigt ner hallonen i grädden.
 
Häll eller bre ut chokladtryffeln i ett jämnt lager på ena marängbottnen. Fördela 1/3 av hallongrädden på chokladtryffeln. Lägg på den andra marängbottnen och 1/3 av hallongrädden i ett jämnt lager ovanpå. Ta till sist resten av grädden på den översta marängbotten.
 
 
Toppa tårtan med jordgubbar och hallon eller de bär du tycker bäst om. Vi tog hallon, blåbär och physalis.

 

 
 
 
 
Bilder: Canon G16 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: