Angelicas ingefärashot

 

Nu har förkylningar och höstsnuvor slagit till ordentligt verkar det som! Halva förra veckan var en del av barnen på Smarta barn hängiga och vissa var till och med hemma. Min chef gick hem sjuk i fredags och en kompis barn har feber. Oscar är snorig men än så länge inget mer. 

 

Hos Angelica hittade jag nedan recept som jag tänkte testa. En boost morgon och kväll för att förhoppningsvis hålla förkylningar borta eller åtminstone korta ner sjukdomstiden. Vi får se om det funkar. Jag rörde ihop Angelicas ingefärsshot igår kväll. Jag hade i lite gurkmeja det allra sista innan jag hällde upp på flaskor. Gurkmeja är ju superduper mot mycket och det ger dessutom en fin gul färg. Men har man i gurkmeja får man vända flaskan uppochner några gånger innan man öser upp i glas eftersom det mesta hamnar på botten. Jag tog första shoten i morse och även Oscar fick smaka. Mamman tyckte den var god och fräsch. Barnet tyckte den var blä. Haha.

 

Angelicas ingefärashot

En stor knöl färsk ingefära

1 liter vatten

½ dl honung

2 st citroner

 

1. Riv ingefäran grovt med skalet på och lägg den i vattnet.

2. Värm upp (nästintill sjuda, men aldrig över 60 grader) i 20 minuter. Koka ej då detta gör att delar av allt det nyttiga försvinner. 

3. Sila av ingefäran och blanda i honungen medan det fortfarande är ljummet. 

4. Låt svalna och pressa sedan i citronerna.

5. Sila och häll i en flaska. Förvara i kylskåp, den kan utan problem stå i en månad.

 

 

Bilder: Canon G16


Postat av: Harriet%2520

Jag såg precis receptet i Expressen/ mitt kök o tänker göra det i morgon. Där står det 200gr ingefära. Bra förslag med gurkmeja. Nu klarar vi nog förkylningarna. 😉

Svar: Ja, det hoppas jag också! Jag vill vara frisk som en nötkärna. Har absolut inte tid att bli sjuk :)
Anna

2016-10-04 @ 19:45:10
Postat av: Mamma

Det receptet känner jag igen ☺

Svar: Haha, det kanske är samma som du har? Jag kommer inte exakt ihåg hur det var man gjorde ditt recept :)
Anna

2016-10-04 @ 22:33:21

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: