Oscar snart 2,5 år

 
 
Nu börjar Oscar närma sig 2,5 år och fortsätter vara en väldigt bestämd och envis liten pojk. Han är högljudd (när han är glad eller arg) men kan också vara tyst länge. Allt det här märkte jag redan när han var spädis och kan konstatera att det verkligen tillhör hans personlighet. Både jag och Johan har verkligen börjat inse hur svårt det är att vara förälder och att det minsann inte är lätt det här med att uppfostra rätt. På semestern förra månaden läste vi varsin bok om just barnuppfostran och nu ska vi byta bok med varandra.
 
Böcker & pussel 
Sedan Oscar fick upp ögonen för böcker så kan han sitta still lite längre. Favoriterna varierar just nu mellan Alfons, Mumin, Max och Molly. Även pussel har han blivit en riktig hejare på och man märker att han har börjat titta på bitarnas färger och mönster. En av fröknarna berättade också att han är väldigt duktig på Plus plus. Det är små pusselbitar i plast som man kan bygga tredimentionellt med. Hon sa att det är en bra present till honom om vi funderar på att köpa något. En sommarpresent eller 2,5 års present tänker jag :)
 
Siffror & bokstäver
Oscar har börjat bli väldigt intresserad av både siffror och bokstäver. Jag tror att det är mycket tack vara de bordsunderlägg vi fick från hans faster Linn. Ett är med siffror och ett är med bokstäver. Favoritsiffran just nu är 5 och favoritbokstaven är O.
 
Ord
Språket har ännu inte lossnat men vi märker att han har börjat härmas mer och det kommer några nya ord varje vecka. Just nu kan han säga: Prutta, ojdå, hejdå, hej, hallå, tack, mamma, pappa, ett/en, två, fem, ja, nej, wiiie, brum brum (som bilen låter) och en väldans massa djurläten. Igår morse när jag gick till jobbet så var det sista jag sa "puss puss" innan killarna stängde dörren och då hörde jag precis sekunden innan den stängdes att Oscar härmade puss puss.
 
Figurer som Oscar tycker om
Bamse, Minionerna, Mumin, Muminpappan, Muminmamman, Alfons, Daniel tiger, Daniel tigers pappa, Musse pigg. Daniel tiger är absoluta favoriten för tillfället. Han kan varken säga Daniel eller tiger men han kan härma lätet från en tiger/lejon/räv och när han gör det förstår man att det är Daniel Tiger han vill se. Perfekt att sätta igång på SVT play var man än är. Jag tycker faktiskt också att det är ett riktigt trevligt och gulligt barnprogram där man passar på att väva in alla vardagsproblem eller vardagsrutiner som barn är med om varje dag. Gå på toa, tandborstning, vara snäll kompis, hjälpa till, smaka på ny mat, gå och lägga sig, osv.
 
Närhet
Vi får mycket mer kramar och pussar från Oscar nu. Han har en liten rutin när vi säger hejdå. Man får en kram, en puss och en klapp på huvudet av honom. Ibland flera gånger om. Det är väldigt mysigt. Han tycker också om att sitta nära eller i knät. Jag kommer ihåg när han var runt ett år. Då fanns det inte en chans att han skulle komma och sätta sig i knät. Istället var det full rulle att krypa och gå överallt.
Läggning har varit väldigt lätt ett bra tag men sedan vi kom hem från semestern för en månad sedan och det dessutom har blivit mycket ljusare om kvällarna så är det riktigt utdragna läggningar. Nästan varje kväll tar det minst en timma. Ibland ännu längre. Problemet är att han inte verkar vara tillräckligt trött. Vissa kvällar snurrar han runt i sängen som om han har myror i benen och andra kvällar ligger han bara tyst och tittar. Jag vet inte riktigt vad vi kan göra för de allra flesta dagar så vet jag att han har tagit ut sig på Smarta barn (de är ute mycket och gör många utflykter) och han sover inte jättelänge vila mitt på dagen heller. När vi går hem om dagarna så stannar vi nästan alltid på en lekplats eller leker ute på tomten så då får han ännu mer stimulans. Kanske behöver han längre tid på sig att varva ner. Jag vill också gärna köpa en stor säng till honom och ta bort spjälsängen. Han börjar bli stor nu :)
 
Leka med andra barn
Nu vet jag inte hur mycket Oscar leker ihop med de andra barnen på Smarta barn men jag tycker fortfarande det är mer leka bredvid än med andra barn när han är med mig och Johan. Men det jag har uppmärksammat är att han leker väldigt bra med äldre tjejer. Då är han med i leken på ett helt annat sätt än med barn i samma ålder. Kanske är det för att de äldre tjejerna har tagit initiativet. Det hände både när vi var på Fuerteventura och har hänt en gång på lekplats här hemma också. Roligt!
 
Vår lilla fina pojk som verkligen börjar bli så stor. Bara den senaste veckan har jag kommit på mig själv med att tänka på just det. Att han helt plötsligt känns mycket större (i sinnet). Han har börjat ta små egna initiativ till att gå på toaletten, tar av sig skor och jacka själv, kan ta av sig byxor och blöja själv om han vill (det är ju ganska kämpigt och han orkar inte alltid), vi måste inte ha ett vakande öga på honom exakt varje sekund, han äter mer grönsaker (men långt ifrån allt) och är duktigare på att smaka nytt. Bästa Oscar!

Postat av: Harriet

Han är så fin. Är också väldigt duktig med att hjälpa till med att laga mat, vispa och röra. ❤️❤️❤️

2016-05-17 @ 09:00:22
Postat av: mamma

Oscar är vår fina kille <3

2016-05-17 @ 22:51:01

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: