Pärontosca

Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
Igår kväll blev det måndagsbakning. Det är inte ofta jag bakar på en måndag måste jag säga. Men nu hade jag en fin ursäkt. Min man får fikabesök idag. Han är ju pappaledig och passar på att ha sin mamma, mormor och morfar på besök. Kul för honom att bjuda på något hembakt och roligt för mig att få baka. Hoppas bara kakan smakar bra nu också. Jag ville ta en bit och smaka igår men det fick jag inte.
Här kommer receptet som jag har hittat hos Bakverk & fikastunder:
 

150 g mjukt smör

0,5 dl socker

3,5 dl mjöl

1 äggula

Tryck ihop alla ingredienser till en deg och tryck ut i en pajform.

 

1 stor burk konserverade päron

Låt päronhalvorna rinna av och placera dem i pajformen.

 

75 g smör

1 dl socker

1 tsk mjöl

2 msk grädde

150 g mandelspån

Smält ihop smör, socker, mjöl och grädde och låt småkoka i någon minut under omrörning. Rör ner mandelspånen. Fördela toscasmeten över päronen och emellan. Grädda i 175 gr i ca 25 minuter.

 

 


Postat av: Harriet

Tack kära Anna. Kakan var väldigt god. 😋

Svar: Vad kul att höra! det är roligt med en anledning att få baka :)
Anna

2015-05-12 @ 21:11:15

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: