Tjuvstart på våffeldagen

Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
Imorgon är det våffeldagen. Den infaller den 25 mars varje år. Så egentligen var det då vi skulle äta våfflor till middag. Men jag kom på att jag ska fylla på mina fransar imorgon vilket gör att jag kommer hem ganska sent och då är nog ingen så sugen på att ställa sig vid våffeljärnet. Dessutom sover Oscar då och jag ville att han skulle få smaka.
 
Så vi har tjuvstartat och åt våfflorna idag istället. Vi gick all in. Vispad grädde och sylt till. Onyttigt men gott. Oscar fick hemmagjord osötad hallonpuré och grädde till sina. Jag bredde dessutom smör på två av mina våfflor. Det tycker Johan är jättekonstigt men så har vi alltid gjort i vår familj vad jag kan minnas. Jag vet inte exakt var det kommer ifrån. Är det någon annan som också har smör på sina våfflor? Det är väldigt gott kan jag lova :)
 
Jag använde Arlas recept till smeten:
 
3 1⁄2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ägg
4 dl mjölk
100 g smör, smält
 
Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål. Tillsätt ägg och mjölk. Vispa till en jämn smet. Tillsätt det avsvalnande smöret. Hetta upp våffeljärnet. Pensla med lite smör före första laggen. Grädda våfflorna och servera med sylt och vispad grädde. Tips! Våffelsmeten kan göras ett par timmar i förväg. Späd med lite mer mjölk om den blir för tjock.
 

Postat av: ɑ n n i k ɑ

Mumsigt :D

Svar: Jaa, det var verkligen jättegott :)
Anna

2015-03-25 @ 20:37:12
http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: johanna

Inte på våfflor men vi har alltid haft smör på pannkakorna hemma. Nästan samma, och väldigt gott:)

Svar: Aha! Det kan jag tänka mig, att smör är gott på pannkakor också. Det ska jag testa :)
Anna

2015-03-30 @ 22:11:32

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: