Passionsfruktskaka

Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L
 
Igår fyllde min fina man år. Vi firade tillsammans med hans mamma som också fyller år i närtid. Det blev lunch och fika som vi hjälptes åt att fixa. Mitt bidrag blev den här passionsfruktskakan som jag hittade recept på hos Bakverk & fikastunder. Eftersom den blev lyckad så tänker jag också göra den till påsk och bjuda min familj på. 
 

Botten

200 g digestive kex

100 g smält smör

 

Bryt och mixa digestivekexen till smulor. Smält smöret och blanda med digesivemixet. Tryck ut i en form med löstagbar kant på 24 cm. Ställ kallt.

 

Fyllning 

5 passionsfrukter

4 dl grädde

0,5 dl mjölk

0,5 tsk vaniljpulver

0,5 dl socker

2,5 gelatinblad

 

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i minst 5 minuter. Skrapa ur passionsfrukterna och koka upp innehållet tillsammans med grädde, mjölk, vaniljpulver och socker i en kastrull. Tag av kastrullen ifrån plattan. Rör ner gelatinbladen i vätskan tills de lösts upp helt. Sila vätskan och häll över bottnen. Kyl ner i minst 4 h.

 

Topping

2 gelatinblad

4 passionsfrukter

1 dl vatten

1 msk socker

 

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i minst 5 minuter. Skrapa ut fruktköttet och hetta upp tillsammans med vatten och socker i en kastrull. Tag av kastrullen från plattan och rör ner gelatinbladen i den heta blandningen så att de löses upp. Häll vätskan på pannacottan och låt stelna i kyl i några timmar.

 
Annas kommentar:
Jag gjorde en halv extra sats av fyllningen för jag tyckte att det lagret såg så tunt ut på originalbilden hos Bakverk & fikastunder. Det funkade fint att göra så. Jag gjorde den också helt gulten- och laktosfri. Då är det bara att köpa gultenfria digestivekex och ersätta alla mejeriprodukter till laktosfria. En utmärkt kaka att göra för känsliga magar alltså :)
 
Det som blev över när man silat av fyllningen blandade jag med lite filmjölk, chiafrön och hällde upp i två glas som fick stå i kylen över natten och det blev perfekt till frukost dagen efter. Bra att inte behöva slänga tycker jag!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: