Så blev midsommartårtan


Ser ni linslusen? ;)
 
Nu är midsommar över och nedräkning till semestern har officiellt börjat för min del. 8 arbetsdagar kvar räknat med idag. Jag tänkte visa er hur midsommartårtan blev. Som jag skrev i förra inlägget så gjorde jag ett hopkok på två olika tårtor.
 
Som ni ser på bilden så blev marängen ganska stor. Jag tänkte inte på att den skulle svälla så den blev liiiite större än kardemummabottnen. Annars blev det en jättegod tårta! Perfekt recept på marängen förresten, den fick en härlig mjuk kärna.
 
Kardemumma tårtbotten
0,5 tsk kanel
1,5 tsk kardemumma
2 dl socker
1,5 dl mjölk
150 g mjukt smör
2 ägg
3,5 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver 
 

Koka upp kanel, kardemumma, hälften av sockret och mjölken. Låt svalna. Vispa upp smöret med resterande socker. Vispa ner ett ägg i taget. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner mjölblandningen varvat med mjölkblandningen ner i äggvispet. Häll upp smeten i en smord form på ca 15 cm. Grädda i 175 gr i ca 50 min. Stickan skall vara torr. Låt svalna.

 
Rabarbercurd
500 g skivad rabarber (gärna en rosaröd sort)
1 ½ dl vatten
2 ägg
2 ½ dl socker
50 g rumsvarmt smör
 

Koka rabarbern i vattnet i en kastrull till ett mos. Pressa moset genom en finmaskig sil över en rostfri bunke.

Blanda moset med ägg och socker.

Ställ bunken i vattenbad (kastrull med sjudande vatten). Rör hela tiden tills det börjar tjockna och blivit en kräm, ca 15 minuter. Passa noga, det får inte blir för varmt, då är det risk att äggen koagulerar.

Ta bunken från värmen. Sila krämen om den inte är slät. Tillsätt smöret i små klickar. Rör tills det har smält. Låt svalna. Förvara i kylen.

 

 

Marängbotten

4 äggvitor

2 ½ dl strösocker

1 msk majsstärkelse

1 tsk äppelcidervinäger

 

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt sockret och fortsätt vispa på högsta hastighet i ca 5 min till en tjock glansig maräng. Tillsätt majsstärkelse och vinäger, vispa ytterligare 1 min.

 

Rita en cirkel 25 cm i diameter på bakpappersklädd plåt. Bred ut smeten i cirkeln. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1,5 timme. Låt svalna.

 

 

Montering

Lägg kardemummabottnen underst och bred på ett tunt lager vispad grädde. Bred sedan på rabarbercurd efter behag. Lägg på marängen och toppa med vispad grädde och jordgubbar eller andra bär.

 

Annas kommentar

Tänk på att marängen sväller som sagt, så gör den inte för stor.

Jag hade problem att sila rabarbercurden. Det blev liksom inte mycket vätska kvar efter silningen så jag gjorde faktiskt curden på nästan hela smeten. Osilad. Det blev jättebra. Tycker inte det gjorde något att den inte blev helt slät.

 
 Canon EOS 7D + EF 24-70 1:2,8 L 

Postat av: coffeeandcupcake.blogg.se

Så god den ser ut :D Själv gjorde jag något liknande till midsommar :)

Svar: Tack, ja den blev verkligen en hit hos de flesta. Fin blogg du har :)
Anna

2015-06-24 @ 10:22:21
http://coffeeandcupcake.blogg.se/
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Super mumsigt :D

Svar: Ja, det var inte alls dumt. Hoppas du också fick något smaskigt på midsommarafton :)
Anna

2015-06-24 @ 17:56:40
http://blogofphoto.webblogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: