Majkens tårta

Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Den här tårtan är verkligen barndom för mig. Jag vet inte hur många gånger jag har ätit den hos mormor och min mamma har också gjort den sedan länge. Själv har jag faktiskt aldrig försökt mig på att baka den men jag har roffat åt mig receptet så att jag ska kunna när andan faller på.
 
Månadens sötsak hos Söta saker handlar just om bakminnen och då fanns det ingen tvekan om att Majkens tårta skulle vara det jag bidrog med. Den är jättegod! Här kommer receptet.
 
3 äggulor
1,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
5 msk mjölk
0,5 dl smält avsvalnat smör
2,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
 
Maräng:
3 äggvitor
1,5 dl socker
Ca 2,5 dl hackade nötter
 
Grädde
Hallon
 
1. Vispa äggulor, socker och vaniljsocker pösigt.
2. Tillsätt mjölken, det smälta smöret och sist mjölet blandat med bakpulvret.
3. Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper.
4. Vispa vitorna till ett hårt skum och rör försiktigt ner sockret.
5. Bred marängen över kakan och strö över hackade nötter.
6. Grädda i 175 grader 20-25 minuter.
7. Dela kakan på mitten när den kallnat och lägg ihop bottnarna med vispad grädde och hallon mellan.
 

Postat av: Sara

Men mums så otroligt gott det ser ut :)

Svar: Ja, den är en riktig pärla till tårta. Trevlig midsommar! :)
Anna

2015-06-17 @ 08:26:36
http://www.baakochmaat.se
Postat av: Mary

Ser jättegott ut, måste testa i sommar :)

Svar: Det tycker jag! Den passar utmärkt på sommaren, trevlig midsommar! :)
Anna

2015-06-17 @ 08:30:25
http://sstylish.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: