Texmexkryddor

Canon G16
 
Nu när julmaten är ett minne blott så har jag ett tips på hemmagjorda kryddmixer à la Mexico. Recepten har jag fått från Livet som Emmy. På instagram tipsar hon om alla möjliga goda och enkla vardagsrecept i namnet Rossilovesfood. Följ henne tycker jag! I alla fall så älskar jag sådana här recept och vi blev inte besvikna när vi testade tacokryddan i köttfärsen här om kvällen. Visst, den smakar inte riktigt som påskryddorna men det kan man inte förvänta sig heller eftersom de innehåller massa andra skumma ämnen också. Men gott blev det!
 
Recepten ger lika mycket som två köpepåsar med krydda. Jag gjorde dubbelt upp för att ha ett tag. Det är bara att blanda ihop allt och förvara torrt i en burk.
 
Tacokrydda
2 tsk vitlökspulver
2 tsk chilipulver
2 tsk spiskummin
2 tsk lökpulver
2 krm cayennepeppar
1 msk paprikapulver
1 msk oregano
2 tsk maizenamjöl
 
Fajitakrydda
1 msk paprikapulver
1,5 msk spiskummin
1 msk lökpulver
1 msk vitlökspulver
1 msk maizenamjöl
1 tsk salt
1 tsk socker
1 tsk gurkmeja
1 tsk koriander
1 tsk svartpeppar
0,75 tsk cayennepeppar
0,5-1 tsk chilipulver
 
Det kanske känns som måååånga kryddor, men när jag gick igenom vad jag faktiskt hade hemma så behövde jag bara komplettera med tre nya burkar. Man har mer än vad man tror...
 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: