Boostar med ingefära

Bild lånad från kurera.se
 
I helgen har jag haft ont i halsen, känt mig allmänt svag och en gnutta snorig. Kanske är det att jag har börjat åka mer kollektivt och stöter på mer folk än när jag var mammaledig. Så i morse tog jag en bit ingefära från frysen och tog med till jobbet. Jag skar sedan ner några ordentliga skivor av den i mitt förmiddagste. Starkt och gott!
 
Ingefära är bra för magen, så som illamående, gaser och magsår. Och med tanke på att immunförsvaret sitter i magen och att ingefära har hög halt antioxidanter så är den bra i förkylningstider. Också mot ledbesvär är den bra och har en avgiftande effekt.
 
Det finns tydligen ett kinesiskt ordspråk som lyder:
"Äter man ett stycke ingefära varje morgon får apotekaren dö av hunger"
 
Lite brutalt kanske men det är säkert inte ett jättenytt ordspråk :)

Postat av: Harriet

Jag skivar också ner ingefära i mitt te och river ner i filen bl.a. Gott o nyttigt.

2014-11-10 @ 16:52:22
Postat av: Syster

Nu blir det ingefära i mitt te med, haft ont i halsen idag och jag vill då inte bli sjuk!

2014-11-11 @ 16:38:59

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: