Magen vecka 26 & 28

Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Nya magbilder har varit önskade från olika håll så här kommer två. Den första är från när vi var i v 26, den är tagen i hotellrummet när vi var i Lissabon. Den andra bilden är från förra veckan då det var v 28. Ser ni hur magen har växt mer upptill?
 
Statistik
  Jag är nu i vecka 29. För att vara exakt så har 28 veckor och 1 dag gått (28+1). Jag är nu i trimester 3. Det är 82 (!) dagar kvar till beräknad förlossning och 70,7 % av graviditeten har passerat. Magen mäter nu 97 cm över naveln jämfört med 88 cm den 29 augusti. Viktuppgång ca 9 kilo.
 
Hur jag mår
Jag mår allt som oftast hur bra som helst. På dagarna känner jag mig lika pigg som alltid men kvällarna är desto tröttare. Vissa nätter sover jag inte så bra och om det har varit riktigt illa (som i natt) så stannar jag hemma från jobbet. Att vara gravid, inte fått någon sömn och jobba går inte riktigt ihop har jag märkt. Magen har bröjat bli lite mer ivägen. Det märker jag till exempel när jag ska ta på mig skor eller liknande aktivitet som kräver att jag böjer mig ner. Det är också knepigare att hitta sköna sovställningar och när jag behöver vända på mig så är det ett mycket större projekt än innan. Däremot känner jag mig inte så mycket tyngre än innan (trots att jag gått upp i vikt), det kommer nog ännu längre fram.
 
Bebisen
Min pappa fick reda på ganska snabbt (av egen vilja) vilken sort det blir så jag kan med glädje säga att det är en liten pojk som ligger i min mage. Han är nu totalt 37 cm lång och väger mellan 1,26 och 1,4 kg. Det märks att han är större nu och att det inte finns lika mycket plats längre för jag känner rörelserna så mycket mer. Inte bara sparkar. Väldigt coolt och mysigt. Även syster har nu fått känna :)
 
Kost
Kosten är i princip ofärndrad sedan sist. Lite mer mellanmål. Mycket frukt och grönsaker. Mer mjölk och yoghurt än innan. Paltbröden hänger kvar varje morgon och jag tror de gör susen eftersom mitt järnvärde såg bra ut sist vi var hos barnmorskan. Dit ska vi förresten varannan vecka nu för att ta värden och bara kolla så allt står rätt till med junior. 
 
Dryck
Äppeljuice har varit väldigt gott ett bra tag nu. Annars oförändrat. Vatten och mjölk är det som gäller. Jag drack en liten flaska alkoholfritt rött vin i helgen till middagen då syster var på besök. Det var ändå helt okej.
 
Övrigt
Har köpt ännu mer mamma-kläder. Klänningen ni ser på bilden ovan köpte jag av en bloggtjej som inte behövde den längre. Väldigt nöjd. Jag har också införskaffat en höstjacka i trench-variant. Också den begagnad men i väldigt bra skick. Barnvagnen står i garaget. Den köpte jag av ett trevligt par som inte behövde den längre. En Trille viper 4s blev det. Vi har också fått en söt babykorg av min kusin och hans familj. I den kan bebisen sova de första månaderna. Vi har lite mer babykläder på lager men skulle behöva komplettera med lite större storlekar. Vem vet hur stor han är när han kommer ut...? Det börjar kännas lite stressigt både för mig och Johan nu med allt som vi vill köpa innan ankomsten. Ikväll gör vi en ordentlig lista på vad som är kvar. Det är skönt med en ordentlig överblick.

Postat av: Harriet

Härligt att se och läsa om vad som händer. Det händer verkligen mycket nu. Kram

Svar: Ja, det kommer nog bli en stor mage det här :)
Anna

2013-10-10 @ 19:45:46
Postat av: mamma

Vilken vacker klänning. Och vilken vacker mage :)
Ta det lugnt, ni hinner :)

Svar: Ja, jag vet. Vi hinner. Har gjort en bra fin lista nu också över allt som kommer hamna på kylskåpet :)
Anna

2013-10-10 @ 20:25:29
Postat av: Syster

Vackraste syster! Det var så himla mysigt att få känna hur mosters gullunge sparkar :)

Svar: Hihi, ja det var det verkligen :)
Anna

2013-10-10 @ 22:19:16
Postat av: Johanna

jaa, kul att se bilder:) Så roligt att läsa hur det går för dig och hur det känns. Älskar klänningen!

Svar: Jag med! Kände mig verkligen fin i den. Så kul att det finns massa fint att köpa som är specialanpassat för magen :)
Anna

2013-10-11 @ 08:56:05

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: