Magen v 33

Utrustning: Caono EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
De här bilderna tog Johan i förmiddags innan vi åkte iväg för att luncha med min syster som befann sig i Södertälje idag. Det börjar bli en ordentlig kula alltså!
 
Statistik
  Jag är nu i vecka 33. För att vara exakt så har 32 veckor och 4 dagar gått (32+4). Jag är i trimester 3. Det är 51 (!) dagar kvar till beräknad förlossning och 81,8 % av graviditeten har passerat. Magen mäter nu 99 cm över naveln jämfört med 88 cm den 29 augusti. Viktuppgång ca 10 kilo.
 
Hur jag mår
Fram till för två veckor sedan ungefär kände jag mig i princip odödlig. Nu det senaste har graviditeten kommit ikapp mig lite. Jag känner mig tyngre och kan inte stressa runt lika mycket som innan. Hela tempot har saktats ner lite. Jag har fått en svag rand från naveln och neråt. Kommer inte ihåg vad den kallas men vet att det är vanligt att få som gravid. Om jag har förstått det rätt så försvinner den efter förlossningen. Jag känner mig tröttare och har mer ont i ryggen. Anklarna är svullna, stödstrumpor är skönt! Jag går fortfarande på gravidyoga en gång i veckan som jag också försöker öva på hemma då och då. Motionscykeln får sig en tur en gång i veckan och promenader på lunchen blir det när det inte är för tråkigt väder ute.
 
Bebisen
Sonen är nu totalt 43 cm lång och väger mellan 1,98-2,15 kilo. Just nu är det mesta utvecklat och han ska mest lägga på sig vikt. Man kan se mer tydligt nu att magen rör sig när han är vaken. Det märks också att det är trångt där inne och att han sträcker på sig. Jag kan känna trycket från en fot som blir hårdare och hårdare och till slut nästan gör ont. Han ligger i rätt läge med huvud ner och fötter upp.
 
Kost
Sist vi var hos barnmorskan så låg jag på gränsen när det gäller järnvärdet. Jag slapp järntabletter den gången men om det har livit sämre nästa gång (imorgon) så kommer jag nog inte undan. Därför har jag försökt boosta upp så gott det går med mer paltbröd och massa leverpastej och spenat varje dag. Det är också väldans gott med satsumas och kiwi vilket är bra eftersom deras C-vitamin behövs för järnupptaget. Fick också lära mig idag att mjölkprodukter hämmar intaget av järn så jag hoppas att det inte har ställt till det för mycket. Håll tummarna för mig imorgon, vill inte ha järntabletter!
 
Dryck
Inget direkt att berätta om. Dricker mest vatten och mjölk.
 
Övrigt
Vi har bockat av mycket på vår lista. Skötbordet står på plats. Vi köpte ett paket babykläder till pojke på Blocket. Massa fint! Vi fick nog mer än 20 plagg i olika storlekar för en femhundring. Jag hittade också en vinterjacka på Blocket för 220 kr. I december går jag ner i tid till 75% (skönt!) och 13/12 slutar jag helt att jobba. Just nu är det mest smådetaljer som är kvar att bocka av på vår lista.

Postat av: Harriet

Härligt att se hur fin du är och läsa om hur ni mår. Kram

Svar: Tack söta svärmor :)
Anna

2013-11-10 @ 21:49:56
Postat av: sanna

Så fin du är Anna! Jag fick också en rand på magen, både ovanför och under naveln. Jag har fortfarande kvar min fast nu är den blekare, kommer nog försvinna helt sen(innan förlossningen var den väldigt tydlig). Det kallas för en pojksträng har jag hört. Ta hand om dig. Kram

Svar: Tack! Aha, var hos barnmorskan igår och hon berättade att den oftast försvinner helt efter ett tag men att hos vissa stannar den kvar. Hon kallade det för pojkstreck, tyckte jag var lite kul :) Linea negra är tydligen det korrekta namnet. Kramis.
Anna

2013-11-11 @ 09:42:26
Postat av: Susanna i Oslo - mamma till Melwin

Så fin mage :-) Jag kan känna nu efter snart 5 månader sen min son föddes att jag saknar magen ibland fast jag hade en rätt stor mage. Fast det bästa är ju att ha Melwin utanför magen hihi.

Mysig blogg! :-)

Svar: Jag kan verkligen tänka mig att man kommer sakna magen. Jag tänkte lite på det igår att det kommer bli konstigt att inte känna alla rörelser som man nu är så van vid. Men det är klart, det kommer vara fantastiskt när han har kommit ut :)
Anna

2013-11-18 @ 13:38:46
http://fruroeim.com

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: