Köttfärspanna

Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Jag måste ge er ytterligare ett middagstips. Det blev till tack vara Arla-appen. Riktigt bra app, skaffa den! Hur som helst. Vi hade ett kilo köttfärs i kylen med kort datum som behövde göras något åt. Jag slog upp appen och fick inspirationen från ett recept som kallas för köttfärspanna. Nu slutade det med att jag gjorde om receptet nästan helt eftersom det blev lite spontant och jag hade inte det mesta hemma. Men så här blev min version:
 
Ingredienser
1 kg köttfärs
1 gul lök
1 schalottenlök
2,5 dl matlagningsgrädde
1 burk Milda fraiche vitlök och örter
½ burk Cantadou basilika och gräslök
Babyspenat
Potatis
 
Tillredning
1. Koka potatisen
2. Fräs löken i traktörpanna tills den blir mjuk och har fått lite färg.
3. Tillsätt köttfärsen tillsammans med löken och stek tills den har blivit smulig.
4. Häll i matlagningsgrädde, fraiche och mjukosten. Blanda om och låt puttra i ca 3 min.
5. Smaksätt ytterligare med salt och peppar om du tycker att det behövs.
6. Blanda i så mycket babyspenat du vill ha och låt puttra någon minut till tills den är mjuk.
7. Lägg upp potatis, köttfärspanna och grönsaker på tallrik och njut!
 
Det kanske inte ser ut som den festligaste rätten i världshistorien men det blev faktiskt riktigt gott. Vill man inte ha potatis till så tror jag att det mesta passar. I originalreceptet skulle man servera med ris men jag var mer sugen på potatis och det funkade fint. Pasta går nog också utmärkt.
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: